Bron: Volvo

Zelfrijdende Volvo wordt in dagelijks verkeer getest

Volvo

Autofabrikant Volvo heeft de Detroit Motor Show aangegrepen om het Drive Me-project te lanceren. Door ‘gewone’ mensen met een zelfrijdende auto aan het dagelijkse verkeer te laten deelnemen, benadrukt Volvo dat de veiligheid van mensen bij deze ontwikkelingen voorop wordt gesteld.

De Zweedse producent kijkt ook naar andere autofabrikanten door te stellen dat die, in hun haast om maar zo snel mogelijk zelfrijdende voertuigen op de weg te krijgen, de veiligheid van mensen dreigen te vergeten. Volvo wil zijn technologie baseren op de rol van de bestuurder, in plaats van die rol af te laten hangen van de technologische mogelijkheden. De familie Hain gaat als eerste helpen bij die ontwikkeling van zelfrijdende auto’s vanuit menselijk oogpunt. Volgens de fabrikant hanteert geen enkele andere autoproducent dat uitgangspunt.

Honderd auto’s

Binnen Drive Me wordt samengewerkt door verschillende partijen uit de publieke, private en wetenschappelijke sectoren. Volvo noemt het “waarschijnlijk het meest vergevorderde, ambitieuze en uitgebreide, in het dagelijks leven geïntegreerde programma op het gebied van autonoom vervoer”. Het gezin Hain levert weliswaar de eerste deelnemers aan het project, maar uiteindelijk moeten er in 2017 honderd zelfrijdende Volvo’s door mensen worden gebruikt voor hun dagelijkse vervoer in en rond Göteborg, de stad waar de automaker is gevestigd.

In de nabije toekomst moet het project naar andere steden worden uitgebreid. Drive Me moet vooral informatie opleveren over wat mensen ervaren als ze de zelfrijdende functies van een auto inschakelen of uitschakelen, hoe de overdracht moet plaatsvinden, en wat mensen zoal doen in een auto als ze die niet meer hoeven te besturen. In 2021 wil Volvo een zelfrijdende auto op de markt brengen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.