Tesla model 3

Veel Nederlandse provincies lonken naar fabriek Tesla

Verschillende provincies in Nederland, waaronder Groningen, Drenthe, Friesland, Noord-Brabant en de gemeente Hardenberg, hopen Tesla-topman Elon Musk over te kunnen halen om de geplande Europese fabriek voor deze zelfrijdende auto hier te bouwen. Eind vorig jaar kondigde Musk aan dat hij een fabriek wilde openen in Europa. Onlangs gaf de burgemeester van Hardenberg in Overijssel in zijn nieuwjaarsspeech aan de fabriek naar de regio Hardenberg te willen halen.

Momenteel worden er jaarlijks circa 80.000 Tesla’s gebouwd en dat moeten er volgens Musk 500.000 worden. Daarvoor wil hij een fabriek in Europa bouwen. Uit verschillende hoeken, zowel binnen Nederland als daarbuiten, wordt nu geaasd op deze fabriek. Minister Henk Kamp van Economische Zaken liet vorig jaar al op Kamervragen weten deze fabriek naar Nederland te willen halen.

Regio Hardenberg

Burgemeester Snijders van Hardenberg wil daarvoor samenwerken met de omliggende gemeentes Emmen, Coevorden, Hoogeveen. Eventueel zouden ook Duitse gemeentes in de buurt zich kunnen aansluiten. Volgens de burgemeester is er in die regio voldoende ruimte voor de megafabriek van Tesla – waarvoor naar verwachting 1200 hectare nodig is -, een goede maakindustrie en zelfs de benodigde duizend arbeidskrachten die hoogstwaarschijnlijk in deze fabriek aan het werk gesteld kunnen worden.

Er worden bovendien goede kansen gecreëerd via het arbeidsproject Vierkant voor Werk, zo meldt dagblad De Stentor. In dit arbeidsproject wordt ingezet op het (her)plaatsen van 700 werklozen en met werkloosheid bedreigde mensen. Er wordt een investeringsfonds gevormd van 12 miljoen euro en 4 miljoen daarvan komt voor de rekening van de vier gemeentes in de regio Hardenberg. Als Tesla besluit de fabriek inderdaad in het noorden van Nederland te gaan bouwen, zou de fabriek kunnen profiteren van dit fonds.

Concurrentie

Maar vorig jaar liet ook de provincie Groningen weten interesse te hebben in de fabriek. Daarvoor wil Groningen de handen ineen slaan met Drenthe en Friesland. En in het zuiden staan ze ook niet onverschillig tegen het vooruitzicht om deze enorme fabriek te mogen huisvesten. Bovendien lijken de provincies Noord-Brabant en Limburg volgens het Financiele Dagblad sterker te staan.

In Tilburg zijn er veel productiefaciliteiten beschikbaar waarover Tesla goed zou kunnen beschikken, omdat Tilburg een regio is waar veel toeleveranciers aan de auto-industrie zijn gevestigd. Autofabrikant VDL Nedcar heeft vanuit Limburg laten weten graag samen te willen werken met het Amerikaanse bedrijf.

En dan is er nog geen rekening gehouden met alle buitenlandse kapers op de kust. Onder meer Duitsland, Spanje en Oost-Europa proberen Musk over te halen om de fabriek juist daar te vestigen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.