Concurrentie op markt voor zelfrijdende auto’s groeit

De concurrentie op de markt voor zelfrijdende auto’s neemt toe. Japanse, Zuid-Koreaanse en Chinese autofabrikanten bouwen bij hun modellen steeds meer geautomatiseerde functies in. Toch lopen de Duitse en Amerikaanse autofabrikanten nog steeds voorop. Dat blijkt uit de Automated Vehicles Index, die het internationaal opererende adviesbureau Roland Berger periodiek uitbrengt in samenwerking met FKA, een Duits onderzoeksinstituut voor de automobielsector.

Voor het opstellen van de index analyseren beide partijen de technologische vooruitgang, productie en onderzoeksactiviteiten bij de autofabrikanten in negen landen. De onderzoekers combineren die analyse met gegevens over de marktgrootte, de vraag naar zelfrijdende auto’s en de regelgeving.

Voorsprong

Duitsland, de Verenigde Staten en Zweden leiden de index. China, Frankrijk en Italië staan onderaan. De Duitse en Amerikaanse fabrikanten hebben een voorsprong op hun concurrenten, omdat ze al geruime tijd diverse geautomatiseerde functies verwerken in hun voertuigen tijdens de massaproductie. Die voorsprong slinkt echter rap, nu steeds meer autofabrikant geautomatiseerde functies inbouwen.

Zo installeren Toyota en Tesla tegenwoordig standaard elektronische rem-assistentie in hun Amerikaanse modellen. Kia en Hyundai, die zich tot dusverre nauwelijks hadden geroerd op dit gebied, testen prototypes in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. Terwijl onlangs Chinese fabrikanten als Changan en BAIC ook enkele prototypes hebben geïntroduceerd.

Markt steeds dynamischer

Volgens René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam, wordt de markt voor de (gedeeltelijk) zelfrijdende auto steeds dynamischer. “Een ontwikkeling die alleen maar doorzet als niet-traditionele spelers en start-ups zich op de markt begeven, of door overnames en samenwerkingsverbanden van techbedrijven en gevestigde fabrikanten.”

Als het om wetgeving gaat, lopen de Verenigde Staten nog steeds voorop, vooral dankzij de simpele procedures voor het verlenen van vergunningen. Ook heeft Amerika de computer de facto erkend als chauffeur, mits het systeem voor automatisch rijden heeft bewezen onder alle omstandigheden te functioneren.

“Zover is Europa nog niet, maar het zet wel serieuze stappen. In Duitsland hoeven bestuurders hun voertuig niet meer altijd zelf te besturen, wat de vergunningverlening voor autonome voertuigen makkelijker maakt.” Nederland zet volgens de onderzoekers een belangrijke stap bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto met de pilot van het zelfrijdende voertuig tussen de campus van de Wageningen Universiteit en het station, het WEpod-project.

Subsidies

Onderzoek en ontwikkeling van de zelfrijdende auto kan in vrijwel alle landen op forse subsidies blijven rekenen. Er zijn wel grote verschillen in aanpak, vooral wat betreft de technologie die auto’s moet verbinden met infrastructuur. De VS en Japan concentreren zich op het ontwikkelen van zogeheten Dedicated Short Range Communication (DSRC), die gebruikmaakt van radiofrequenties.

Europa zet in op gebruik van het mobiele netwerk. Het verwacht de huidige bandbreedteproblemen vanaf 2020 op te lossen met 5G. Volgens de onderzoekers is het ontbreken van wereldwijde standaarden één van de moeilijkste vraagstukken voor autofabrikanten bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.