Mercedes, zelfrijdend, autopilot, bus

Daimler Buses voert succesvolle proef uit met autonoom rijdende stadsbus

Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot

Zonder ingrijpen van een chauffeur, kan de Mercedes-Benz Future Bus gas geven, remmen voor andere weggebruikers en stoppen bij de bushaltes. Dit demonstreerde Mercedes-Benz/Daimler Buses maandag tijdens een testrit met deze autonoom rijdende bus. Tijdens die testrit reed het voertuig ongeveer twintig kilometer succesvol over de Nederlandse openbare weg en haalde daarbij een maximumsnelheid van zeventig kilometer per uur.

Om te zorgen dat de bus autonoom kan rijden, is het voertuig uitgerust met verschillende camera’s, een GPS-syteem en twee radars. Deze camera’s controleren de directe omgeving van de bus aan alle kanten, maar scannen ook de omgeving tot een afstand van tweehonderd meter. Hetzelfde geldt voor de radarsystemen, die ook voertuigen en weggebruikers scannen. Tevens worden hierdoor de verkeerslichten gescand, zodat de bus stopt bij een rood licht en weer vertrekt als het licht op groen springt.

Toekomst

Het duurt nog wel even voordat deze bus in de normale dienstregeling kan worden ingezet door vervoerders. Het was slechts de eerste operationele test op de openbare weg. Er vinden de komende tijd nog heel wat extra testen plaats met deze bus. De verwachting is dat het voertuig het volgende decennium in serieproductie gaat.

Maar ook de onlangs uitgevoerde test kostte al behoorlijk wat inspanning. De provincie Noord-Holland heeft samen met Vialis de negentien verkeerslichten die op de busbaan aanwezig zijn laten uitrusten met de nieuwste communicatietechnieken, zodat de bus kan communiceren met de verkeerslichten. In principe krijgt de bus altijd voorrang, maar omdat het voertuig kan communiceren met de verkeerslichten kan het preventief zijn snelheid aanpassen.

Tijdens de testrit tussen Haarlem en luchthaven Schiphol werd het intelligente systeem getoond op een scherm in de bus. De reizigers zagen bijvoorbeeld de snelheid van het voertuig, de afstand tot een stoplicht en hoe lang het nog duurde voordat een stoplicht weer op groen zou springen. De bus weet dus precies wanneer het stoplicht weer op groen springt en hij weer verder kan rijden. “Verkeer en infrastructuur wordt steeds slimmer”, aldus Elisabeth Post, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland. “Daarom zijn testen nodig en wij zijn bereid om de infrastructuur aan te passen aan slimme innovaties.”

Semi-automatisch

Het gaat hierbij om een semi-automatisch voertuig. De bus kan grotendeels zelfstandig rijden, maar er moet altijd een chauffeur in de bus zitten. Deze chauffeur moet alert zijn, zodat hij op elk moment kan ingrijpen. Zodra de chauffeur zijn gas-, rempedaal of stuur aanraakt, neemt hij de controle over. Op dat moment veranderen de lichten binnen en buiten de bus. Als de bus autonoom rijdt, is het voertuig blauw verlicht. Rijdt de chauffeur, dan branden er witte lichten.

Tijdens de testrit, greep de chauffeur één keer in. Overigens betekent dit niet dat het voertuig zelf op dat moment een ongeluk had veroorzaakt als de chauffeur niet had ingegrepen, zo stelt projectmanager Peter Schumacher. Het inzicht van de chauffeur kan echter anders zijn dan het inzicht van de bus, waardoor deze eerder of anders reageert. Zo hield de chauffeur zijn handen even kort aan het stuur toen een ambulance met hoge snelheid de bus tegemoet kwam.

Techniek

Tijdens een proefrit werd ook duidelijk gedemonstreerd dat de bus rekening kan houden met verkeer op afstand. Een groepje fietsers stak ongeveer honderd meter vóór de bus de weg over. Het voertuig remde kortstondig, om hierna meteen op te merken dat de fietsers de bus zagen en harder begonnen te fietsen om de bus te ontwijken. De bus reageerde daar meteen op door gas bij te geven.

Dit wordt mogelijk gemaakt door de constante conversatie tussen de verschillende systemen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een systeem dat al eerder ontwikkeld is voor de Daimler Trucks. Nu is dit systeem ook intelligent gemaakt, zodat de GPS, camera’s en radar met elkaar communiceren. Daardoor krijgt de bus constant een juist beeld van de omgeving en de exacte positie van de bus ten opzichte van die omgeving.

Zero emissie

Opvallend is wel dat de maandag gepresenteerde bus niet zero emissie is. Daar gaat de fabrikant de komende tijd mee aan de slag. Het verwacht over twee jaar een zelfrijdende bus te kunnen maken met een hybride of volledig elektrische aandrijfmotor. Nu rijdt deze nog op diesel.

Daimler vond het echter belangrijk om nu al de voordelen en mogelijkheden van een zelfrijdende bus te tonen. “De bus lijkt nu niet altijd de meest aantrekkelijke optie voor vervoer”, aldus Hartmut Schick. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor Daimler Buses. “Dat willen wij met deze bus veranderen. De Mercedes-Benz Future Bus biedt meer fuel-efficiency en is veiliger, want in tegenstelling tot een chauffeur is de bus nooit moe of afgeleid. Ook biedt hij meer comfort voor de chauffeur en voor de passagiers.”

Verder zitten er ook voor vervoerders voordelen aan deze bus. “Onze Future Bus is verbruiksefficiënt onderweg en ontziet motor en versnellingsbak. Dat heeft een positief effect op onderhoud, onderhoudskosten, levensduur en beschikbaarheid”, aldus Mercedes-Benz/Daimler. Daimler Buses investeert tot 2020 ongeveer tweehonderd miljoen euro in de verdere ontwikkeling van het portfolio van de stadsbus.

Bekijk een fotoalbum van de zelfrijdende bus

Inge Jacobs

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.