Honda verwerkt standaard zelfrijdende systemen in vernieuwde SUV

Autofabrikant Honda heeft diverse zelfrijdende technologieën verwerkt in hun vernieuwde MDX. Deze SUV heeft standaard onder meer Lane Departure Warning, Adaptive Cruise Control en Road Departure Mitigation. De nieuwe variant van de auto moet later dit jaar of volgend jaar op de markt verschijnen. Honda is één van de vele automakers die stappen zetten op het gebied van autonome voertuigen.

Tijdens een autoshow vorige maand in New York werd bekend dat de vernieuwde SUV een diversiteit aan zelfrijdende functies krijgt. Het pakket aan functionaliteiten heeft de naam Acurawatch gekregen. Acura is een luxe merk van de Japanse producent. Het pakket is dus voortaan standaard geïntegreerd in de MDX, met een vanafprijs van 44.000 euro.

Onderdelen

Aanvankelijk was Acurawatch alleen beschikbaar voor duurdere Honda’s, maar het bedrijf besloot ook de ‘goedkopere’ SUV van de zelfrijdende functies te voorzien. De verschillende zelfrijdende onderdelen zijn:

  • Collision Mitigation Braking System: Dit systeem is uitgerust met een radar dat objecten scant die zich vóór de auto bevinden. Als er een klein risico is op een botsing, krijgt de bestuurder een signaal. Als er een groot risico is op een botsing, wordt de gordel strakker en wordt automatisch geremd. De chauffeur kan de gevoeligheid van het systeem instellen, maar kan het niet uitschakelen.
  • Lane Departure Warning: Deze functie helpt de bestuurder om in zijn rijstrook te blijven, door te kijken naar de markeringen op de weg. Als een voertuig naar een andere rijstrook dreigt te gaan, wordt een waarschuwing gegeven aan de chauffeur. Het werkt bij snelheden boven de zeventig kilometer per uur en kan worden uitgeschakeld.
  • Lane Keeping Assist: Werkt samen met het Lane Departure Warning-systeem. Als laatstgenoemde merkt dat de auto de rijstrook aan het verlaten is, zorgt de Lane Keeping Assist ervoor dat het stuur begint te trillen. Als de bestuurder niet zelf ingrijpt, stuurt het voertuig automatisch zelf terug. Dit systeem werkt bij rijkswegsnelheden en kan worden uitgeschakeld.
  • Forward Collision Warning: Dit systeem heeft een camera die voorwerpen scant, die zich vóór de auto bevinden. Als de auto sneller gaat dan tien kilometer per uur en het systeem denkt dat er een risico is op een botsing, waarschuwt het de bestuurder. Deze functie kan ook worden uitgeschakeld. Het remt dus niet uit zichzelf, zoals het Collision Mitigation Braking System wel kan.
  • Adaptive Cruise Control met Low Speed Follow: Deze functie gebruikt een radar en zorgt ervoor dat de auto op een vooraf ingegeven afstand van de voorganger blijft. Als deze voorganger vaart mindert, maakt dit systeem de chauffeur hierop attent en trapt zonodig automatisch op de rem. Kan worden uitgeschakeld door de bestuurder.
  • Road Departure Mitigation: Dit systeem heeft ook te maken met het wisselen van rijstrook. Het wijkt af van andere functies, doordat niet eerst een waarschuwing wordt gegeven, maar meteen wordt ingegrepen. Ook dit systeem kan worden uitgeschakeld.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.