Nissan-LEAF-autonoom-rijden

Nissan start praktijktest met prototype van autonoom rijdende auto

Foto: Nissan

Nissan is begonnen met het in de praktijk testen van technologie voor autonoom rijden. De fabrikant heeft de aftrap gedaan voor tests op de snelweg en in de stad met een prototype, gebaseerd op de elektrisch aangedreven LEAF. Dit past in de tweeledige visie die Nissan heeft op duurzame mobiliteit, te weten: “Zero Emission” en “Zero Fatality.”

Slimme technologie speelt een sleutelrol in de route naar Zero Fatality. Onder de noemer “Nissan Intelligent Driving” wordt gewerkt aan een serie innovaties die stapsgewijs worden geïntroduceerd. De eerste is “Piloted Drive 1.0” dat eind 2016 in Japan beschikbaar komt. Dit systeem maakt autonoom rijden in druk verkeer op de snelweg mogelijk. In de loop van 2018 verwacht Nissan een versie klaar te hebben waarmee de auto zelfstandig kan inhalen op de snelweg. En in 2020 volgt de introductie van technologie die autonoom rijden ook in stadsverkeer mogelijk maakt, inclusief het nemen van kruisingen.

Microgolfradar

Het rijden met een prototype in het dagelijks verkeer moet Nissan Intelligent Driving klaarstomen voor toepassing in productiemodellen. Zoals het uiterlijk al doet vermoeden is het voertuig gebaseerd op een Nissan LEAF. Het prototype heeft vernuftige attributen als microgolfradar, laserscanners, camera’s, ultrasnelle computerchips en een speciaal ontwikkelde HMI (Human Machine Interface]. Al deze componenten helpen de auto bij zelfstandig rijden op zowel de snelweg als in de stad. Er zijn tests gepland in Japan en in de nabije toekomst ook in andere landen.

Twee componenten, die Nissan heeft ontwikkeld, maken Piloted Drive in stedelijk gebied mogelijk. Dat is ten eerste een miniatuur laserscanner. De scanner bepaalt de afstand tussen de auto en zaken in zijn omgeving dankzij exacte driedimensionale metingen, waardoor de auto in staat is door zeer krappe ruimte te navigeren. De andere innovatieve technologie betreft een achtvoudig 360 graden camerasysteem dat gebruikt wordt op kruisingen en zeer bochtige wegen.

Testvoertuig

Beide componenten zijn aanwezig in het testvoertuig om soepel door druk verkeer te kunnen laveren. De techniek moet inzittenden het gevoel te geven dat ze in de vertrouwde handen zijn van een zeer ervaren rijder.

“Bij Nissan hebben we de route naar de invoering van autonoom rijden duidelijk bepaald. Het prototype dat we nu introduceren, bewijst hoe ver we al zijn gevorderd. Nissan beoogt veilig en probleemloos rijden voor de toekomst en we willen een van de eerste fabrikanten zijn die deze technologie kunnen aanbieden”, aldus Senior Vice President of Nissan, Takao Asami.

Voertuig-informatie

Een Thin Film Transistor LCD-scherm projecteert voertuiginformatie afhankelijk van de gekozen rijmodus. Bij Manual Drive zijn bijvoorbeeld een snelheidsmeter en de actieradius te zien. Bij het gebruik van de Piloted Drive is daarnaast ook een 360 graden weergave op het scherm te zien van de omgeving rond de auto bij hogere snelheden. Bij lagere snelheden is het gebied voor de auto geprojecteerd.

  • Piloted Drive Commander: Zit op de middenconsole. Met deze schakelaar zijn diverse functies te kiezen zoals Manual Drive, Piloted Drive, automatisch inhalen en nog veel meer.
  • Head-Up Display: In Piloted Drive ziet de bestuurder de door het systeem geplande koers, dus inclusief rijstrookverandering en het passeren van kruisingen.
  • Centrale cluster: Als Piloted Drive is geselecteerd toont groot scherm het gebied rond de auto vanuit vogelvluchtperspectief.
  • Nissan-LEAF-autonoom-rijden
  • Nissan-LEAF-autonoom-rijden
  • Nissan-LEAF-autonoom-rijden

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.