Mercedes-Benz, autonoom rijden, veiligheid, systeem

Mercedes-Benz op weg naar autonoom en veilig rijden

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz maakt een belangrijke volgende stap op weg naar autonoom en ongevalvrij rijden. De nieuwe E-Klasse die het komend voorjaar op de markt komt, biedt een nieuwe dimensie van veiligheid, comfort en minder stress. Het nieuwe rijassistentiepakket omvat een keur van innovaties die het mogelijk maken op snelwegen en provinciale wegen deels geautomatiseerd te rijden, in krappe parkeerplekken vanuit de auto of daarbuiten met een smartphone-app te parkeren en gevaarlijke situaties door autonoom remmen te beperken. Met behulp van moderne radiotechniek wordt de smartphone gebruikt als autosleutel.

Nieuwe PRE-SAFE®-functies kunnen de inzittenden en hun oren bij een aanrijding van opzij beschermen tegen de gevolgen van het lawaai dat een ongeval met zich meebrengt. MULTIBEAM LED-koplampen met hoge resolutie led-modules zorgen ervoor dat de weg met een exact gestuurde lichtverdeling wordt verlicht zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden. Communicatie via Car-to-X waarschuwt tijdig voor dreigend gevaar.

Veiligheid

Veiligheid staat bij Mercedes-Benz centraal. Het merk is al bijna 70 jaar toonaangevend als het gaat om de ontwikkeling van actieve en passieve veiligheidsfuncties die niet alleen de Mercedes-rijders, maar ook de andere verkeersdeelnemers ten goede komen. Het concern blijft deze koers consequent volgen.

Tot de highlights van het rijassistentiepakket – die toekomstige versies van de E-Klasse tot de meest intelligente limousine in haar klasse maken – behoren onder andere:
Intelligent Drive next Level: met dit systeem maakt Mercedes-Benz de volgende stap op weg naar autonoom rijden. Het kan op snelwegen en provinciale wegen niet alleen automatisch de correcte afstand tot voorliggers houden maar deze ook in een snelheidsbereik tot 200 km/h volgen.

Bestuurder

De bestuurder hoeft niet meer in te grijpen door te remmen of gas te geven en wordt bij het sturen – zelfs in lichte bochten – ondersteund. Het systeem is tot 130 km/h niet per definitie aangewezen op duidelijke wegmarkeringen zodat het bijvoorbeeld ook werkt op stukken waar wegwerkzaamheden plaatsvinden en op weggedeelten waar de markeringen ontbreken. Daarmee wordt de bestuurder in de file effectief ondersteund en ontlast. Speed Limit Pilot is optioneel verkrijgbaar en kan, in combinatie met COMAND Online, de camera die snelheidsbeperkingen herkent of de navigatie die bekende snelheidslimieten detecteert, bijvoorbeeld 50 km/h binnen de bebouwde kom of 80 km/h op provinciale wegen, zelfstandig inregelen.

Actieve remassistent: de duidelijk verder uitgebreide functies van de actieve remassistent waarschuwen de bestuurder voor dreigende aanrijdingen, verlenen optimaal ondersteuning bij noodstops en remmen in geval van nood ook automatisch zelf. De actieve remassistent herkent behalve langzaam rijdende, afremmende of stilstaande voertuigen ook verkeer van links en rechts op kruisingen, het einde van een file en voetgangers die zich in de gevarenzone voor de auto bevinden.

  • Uitwijkstuurassistent: een zinvolle aanvulling op de voetgangerherkenning van de actieve remassistent. Wanneer de bestuurder in een gevaarlijke situatie bewust of instinctief aan een uitwijkmanoeuvre begint, kan deze functie hem ondersteunen met exact berekende stuurmomenten. Deze helpen de bestuurder om gecontroleerd uit te wijken voor voetgangers en de auto vervolgens weer op het juiste spoor te krijgen.
  • Remote Parking Pilot: met dit systeem kan de auto voor het eerst via een smartphone-app op een parkeerplaats worden in- en uitgeparkeerd. Hierdoor kan ook bij bijzonder krappe parkeerplekken comfortabel worden in- en uitgestapt.
  • Car-to-X-communicatie: Mercedes-Benz heeft in 2013 als eerste fabrikant de Car-to-Car-verbinding van auto’s als retrofitoplossing in serieproductie genomen. Nu volgt de volgende stap, waarbij ’s werelds eerste volledig geïntegreerde Car-to-X-oplossing in serieproductie gaat. De door mobiele telefonie ondersteunde informatie-uitwisseling met anderen, bijvoorbeeld met voorliggers, maakt een blik om de hoek of achter hindernissen mogelijk. Op deze manier wordt de bestuurder nog eerder dan tot nu toe gewaarschuwd voor dreigend gevaar, bijvoorbeeld wanneer er een auto met pech aan de kant van de weg staat.
    Digitale autosleutel: maakt gebruik van de techniek van Near Field Communication waarmee de eigen smartphone als autosleutel kan worden gebruikt.
  • PRE-SAFE® Impulse opzij: is als aanvulling op het rijassistentiepakket verkrijgbaar en drukt de inzittenden in geval van een gedetecteerde en onvermijdelijke botsing van opzij preventief uit de gevarenzone. Dit gebeurt door middel van snel vullende luchtkamers in de zijwangen van de rugleuningen, waardoor de afstand tussen de inzittende en het portier wordt vergroot.
  • PRE-SAFE® Sound: maakt voor het eerst gebruik van een natuurlijke reflex om het gehoor bij een dreigende botsing voor te bereiden op en daarmee te beschermen tegen het te verwachten crashlawaai.
  • Hoge resolutie MULTIBEAM LED-koplampen met 84 afzonderlijk aangestuurde krachtige led per koplamp verlichten automatisch de weg met een exact gestuurde lichtverdeling met een buitengewoon grote lichtsterkte zonder de andere weggebruikers te verblinden.

Met deze nieuwe intelligente assistentie- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz komt autonoom en ongevalvrij rijden weer een stuk dichterbij.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.