Vertegenwoordigers van Siemens en Sweco bij de iVRI in Helmond. FOTO Sweco

Slimme verkeerslichten in Helmond voorspellen verkeersdrukte

Het actuele verkeersaanbod meten en verkeersdrukte voorspellen. Dat kunnen twee verkeersregelinstallaties in Helmond nu ze zijn uitgerust met slimme regelsoftware van Sweco. Het is de eerste software die dat kan, stelt het ingenieursbureau. Het systeem zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en minder wachttijd voor weggebruikers, met als gevolg minder CO2 uitstoot. Slimme verkeerslichten moeten in de toekomst kunnen gaan communiceren met zelfrijdende voertuigen.

Waar andere systemen individuele voertuigen pas herkennen wanneer ze over een lus in de weg rijden, combineert de zogenoemde Smart Traffic-sofware data vanuit gps-signalen, lussen in de weg en camera’s, stelt ontwikkelaar Sweco. Het systeem analyseert de data vervolgens in een real time verkeersmodel en voorspelt het verkeer.

Doorstroming

Smart Traffic berekent volgens het ingenieursbureau de meest optimale doorstroming en past de aansturing van de verkeerslichten hier op aan. Automobilisten, voetgangers en fietsers krijgen dus niet meer op een vaste volgorde groen licht. Maar aan de hand van het actuele verkeersaanbod bepaalt het systeem welke groenfase het meest optimaal is voor het kruispunt op dat moment.

Het resultaat, zegt de ontwikkelaar, is minder wachttijd voor weggebruikers. Het systeem kan ook bepaalde weggebruikers, zoals fietsers of bussen, op elk gewenst moment prioriteit geven. De impact van Smart Traffic op de CO2-reductie is afhankelijk van het kruispunt waarop de regeling draait. Uit eerste berekeningen van Sweco bleek dat de CO2-uitstoot met maximaal 15 procent kan worden verlaagd. Op een gemiddeld kruispunt is dat volgens het ingenieursbureau een besparing van maximaal 500 ton CO2 per jaar.

Testen

“In Nederland worden al langer individuele verkeerslichten met verschillende systemen op een slimme manier aangestuurd”, zegt Jeroen Brouwer, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Smart Traffic, in een persbericht. “Maar voor het eerst sturen we nu verkeerslichten aan op basis van een realtime model en kunnen we voorspellend werken.”

Woensdag is Smart Traffic, na maandenlang testen en verbeteren, in gebruik genomen op twee kort op elkaar volgende kruispunten op het Binderseind in Helmond. Op de kruispunten in Helmond is de verwachte wachttijdreductie minstens 22 procent, schat Sweco.

Upgrade

Voor de situatie in Helmond werkte Sweco nauw samen met Siemens Mobility. Sweco is verantwoordelijk voor de regelsoftware en Siemens Mobility levert de systeemsoftware en hardware (de verkeersregelinstallaties). Opmerkelijk is dat de regeling in een datacenter in de cloud draait. De bestaande installatie in Helmond kreeg enkel een upgrade van de systeemsoftware.

Martien van den Broek, senior technisch medewerker Verkeer bij de gemeente, in de persverklaring: “Voor ons is het aantrekkelijk om op deze manier de verkeersregelinstallaties van Siemens Mobility, die wij al in beheer hebben, om te bouwen naar intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) om de doorstroming in de stad te verbeteren.”

LEES OOK: Succesvol experiment met coöperatief automatisch rijden op N205

Auteur: JanPieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.