TNO proef geautomatiseerd rijden

Succesvol experiment met coöperatief automatisch rijden op N205

TNO heeft vorige week op de provinciale weg N205 een praktijktest uitgevoerd met zeven automatische voertuigen. De voertuigen communiceerden niet alleen met elkaar, maar ook met de wegkant en met slimme verkeerslichten. De ritten, die in opdracht van de provincie Noord-Holland werden uitgevoerd, moesten inzicht geven in de effecten van geautomatiseerd rijden op de verkeersveiligheid, de doorstroming en het overige verkeer.

Volgens TNO is het voor het eerst dat in Nederland op de openbare weg en tussen het normale verkeer door een praktijktest werd uitgevoerd met coöperatief automatisch rijden. De N205 is een provinciale weg tussen Haarlem en Nieuw-Vennep.

Proef

Het doel van de test was om vast te leggen hoe automatische voertuigen als ‘normale’ voertuigen door het verkeer gaan. Van alle testvoertuigen zijn de positie, snelheid en interactie met andere voertuigen geregistreerd. Ook de communicatie tussen de voertuigen en de slimme verkeerslichten (IVRI’s: intelligente verkeersregel installaties). TNO gebruikt de verzamelde data om simulatiemodellen te valideren die worden gebruikt voor dezelfde weg.

De gevalideerde modellen zorgen voor een realistische voorspelling van de effecten van Adaptive Cruise Control (ACC) en de geavanceerdere Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC). Dit maakt het mogelijk om veel meer scenario’s op dit wegdeel te onderzoeken en ook uitbreiding naar andere wegdelen (zoals de N201).

Simulatiestudie

Na de praktijktest op de N205 tussen het normale verkeer voeren TNO en TU Delft in opdracht van de provincie Noord-Holland aanvullend een simulatiestudie uit voor meerdere wegen. De conclusies hieruit worden vertaald naar het wegennet van de provincie, waardoor de bredere effecten van CACC inzichtelijk worden. De resultaten van de studie worden verwacht in november.

Volgens TNO is dataverzameling in realistische verkeerssituaties nodig om simulatiemodellen te ontwikkelen en te valideren. Zo worden de effecten van deze nieuwste technologieën ook op grote schaal inzichtelijk gemaakt voor toegepast-wetenschappelijk onderzoek.

TNO onderzoekt en ontwikkelt technologie voor het automatiseren van voertuigen, het laten communiceren en samenwerken van automatisch rijdende voertuigen. Deze technologie wordt gebruikt bij platooning, het virtueel testen van de veiligheid van zelfrijdende voertuigen en het monitoren en valideren van de veiligheid van zelfrijdende voertuigen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.