E-Palette, Toyota, autonoom

Toyota wil met e-Palette autonoom shoppen aanbieden

Toyota wil de komende jaren flink uitpakken op het gebied van autonoom vervoer. Op de Consumers Electronics Show (CES), één van de grootste techbeurzen van de wereld, kondigde de Japanse autofabrikant aan om al in 2020 op de Olympische Spelen de e-Palette te willen gaan testen. Dit voertuig is een multi-inzetbare autonome shuttle die vooral voor bedrijven interessant zou moeten zijn. 

Enkele bedrijven hebben zich al bij het bedrijf gevoegd en zullen vanaf de lancering het partnership met Toyota omzetten in actie. Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut en Uber worden vanaf het begin betrokken bij de ontwikkelingen. “In welke rol dat zal zijn, daar zijn we nog niet helemaal over uit”, vertelt Ming-Jou Chen van het Japanse bedrijf. Op het gebied van de Pizza Hut ligt samenwerking voor de hand, het autonoom bezorgen van pizza’s zou daardoor mogelijk moeten worden.

Boodschappenvoertuig

In verschillende media werd de vergelijking tussen het conceptvoertuig van Toyota en de oude SRV-wagen al snel gemaakt. “Ons e-Palette concept-voertuig laat een nieuwe vorm van mobiliteit zien. Het is ter ondersteuning van het alledaagse leven van mensen en kan een groot spectrum aan diensten bieden”, aldus Chen. Als voorbeeld geeft hij het delen van vervoer. Ook logistieke services en een soort on-the-road shopconcepten zouden tot de mogelijkheden kunnen behoren.

De visie van Toyota is dat dit concept in verschillende formaten zou moeten uitkomen. “Het komt neer op behoefte afhankelijke toepassingen die ook het juiste formaat hebben voor de juiste toepassing. Ook het interieur is door afnemers helemaal aan te passen op de verschillende doelen die deze voor ogen hebben.” Dit alles is volgens hem de visie op hoe mobiliteitservices eruit komen te zien binnen nu en zo’n tien jaar.

Visie

Ondertussen past de e-Palette volgens Chen helemaal in het gedachtegoed van Toyota. “We veranderen niet hoe we al naar de toekomst keken. We denken dat voertuigen zeker in persoonlijk bezit kunnen blijven. Mobility as a service is een voorbeeld van vrijheid. Mobiliteit voor iedereen, dat zou het moeten worden.” Hij zegt dat er zeker interesse in het concept is. Welke landen willen testen en in hoeverre zaken concreet zijn, dat is volgens hem iets dat op een later moment naar buiten wordt gebracht.

Mensen die niet willen of kunnen rijden, moeten door Toyota weer mobiel gemaakt worden. “De e-Palette is ook daarvoor geschikt. Het kan een soort sociale functie gaan krijgen. Mensen kunnen samen naar een locatie reizen en worden mobieler”, zegt hij. Op de Olympische spelen van 2020 in de Verenigde Staten zouden de voertuigen te zien moeten zijn. In welke rol en hoe het er precies uit gaat zien, daar wil de medewerker van Toyota nog niet kwijt.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.