Testtraject voor zelfrijdende auto’s in Brabant

Tussen Helmond en Tilburg komt een testtraject van 70 kilometer lang voor zelfrijdende auto’s. Het traject loopt deels over de A58. Bedrijven krijgen hiermee de mogelijkheid om op openbare rijks-, provinciale en lokale wegen nieuwe technieken uit te proberen.

Op termijn kan het testtraject ook worden uitgebreid naar Breda en Den Bosch. Ook kan er getest worden met truck platooning: vrachtwagens die via wifi in colonne rijden. Verder worden proeven uitgevoerd met verkeerslichten die communiceren met aankomend verkeer. Het initiatief, genaamd MobilitymoveZ.NL, Urban Mobility Testing Area, komt van de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg.

‘Unieke testomgeving’

Doel van deze publiek-private samenwerking is de mobiliteitssector in Nederland en Europa naar een hoger niveau te tillen en de bereikbaarheid in en tussen steden en regio’s verbeteren, zo laat de provincie Noord-Brabant weten. Naast het testen van nieuwe producten en diensten willen de initiatiefnemers de deelnemende bedrijven met elkaar verbinden om kennis te delen op het gebied van Smart Mobility.

Gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant: “We zoeken naar nieuwe oplossingen die ons helpen bij het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en veiligheid in onze steden. Om die nieuwe mobiliteitsconcepten daadwerkelijk op grote schaal te kunnen introduceren is testen in de praktijk essentieel. Juist het feit dat hier getest kan worden op een totaal netwerk van wegen met een verschillend karakter en een ander snelheidsregime maakt deze testomgeving uniek.”

MobilitymoveZ.NL maakt onderdeel uit van SmartwayZ.NL, het mobiliteitsprogramma waarin overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken om de bereikbaarheid en economie in Zuid-Nederland te verbeteren.

Vervoerswet

Er komen steeds meer vernieuwende vervoersmiddelen bij, zoals een vliegende taxi en de hyperloop: een transportsysteem in een luchtdrukbuis dat passagiers razendsnel kan vervoeren. Minister Melanie Schultz van Haegen wil daarom, naar Fins idee, dat er één vervoerswet komt die klaar is voor al deze innovatieve plannen, schrijft het AD. “Het onderscheid tussen vrachtvervoer, personenvervoer en openbaar vervoer moet daarin verdwijnen. En geen vastliggende regeltjes over hoe alles moet, maar doelen die we willen bereiken”, aldus de minister.

Minister Schultz wijst naar de politieke partijen die momenteel discussiëren over de vraag of er extra investeringen voor spoor of voor asfalt moeten komen. ,,Terwijl die tweedeling uiteindelijk niet meer interessant is. Mensen willen zo makkelijk mogelijk van A naar B. Ze kopen straks vervoer in en willen met één betaalsysteem soepel overstappen van het ene vervoersmiddel naar het ander. Dus moeten we niet te veel in hokjes denken.”

Lees ook: Nieuwe wet voor testen met zelfrijdende voertuigen in Nederland aangenomen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.