Amerikaans leger

Amerikaanse leger wil vooroplopen met autonome voertuigen

Het Amerikaanse leger denkt dat het grote technologiebedrijven voor zal blijven in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Volgens topambtenaar Michael Griffin van het Amerikaanse ministerie van Defensie zullen dergelijke voertuigen al in oorlogsgebieden worden gebruikt voordat ze echt op de openbare weg zullen rijden. Het leger denkt met zelfrijdende voertuigen het aantal doden en gewonden in de eigen gelederen fors te kunnen terugdringen.

Griffin sprak onlangs in het Amerikaanse congres over deze ontwikkelingen, zo meldt Bloomberg. Het leger heeft haast met het realiseren van zelfrijdende voertuigen. In oorlogsgebieden heeft het leger te maken met doden en gewonden. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers valt volgens Griffin bij de uitvoering van logistieke werkzaamheden, zoals het bezorgen van voedsel, brandstof en andere zaken. Als de inzet van mensen dan overbodig wordt, kan dat volgens Griffin dus helpen zorgen dat er fors minder militair personeel (dodelijk) gewond raakt.

Ook tanks en onderzeeërs

De topambtenaar redeneert: “Wanneer je zulk werk doet, bevind je je in een zeer kwetsbare positie. Als dat werk kan worden gedaan door een onbemand, autonoom voertuig, “waarbij we ons geen zorgen hoeven te maken om voetgangers, verkeersborden en dergelijke meer: waarom zouden we dat dan niet doen?” Dit neemt overigens niet weg dat het leger ook mogelijkheden ziet voor autonome tanks en onderzeeërs die in de gewapende strijd kunnen worden ingezet.

Over grenzen heen

Bedrijven die zich volop bezighouden met de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen voor de openbare weg, hebben volop te maken met wet- en regelgeving. En vaak worden die wetten en regels nu nog gemaakt of aangepast, want het autonome voertuigen vormen betrekkelijk nieuwe materie. Toch betekent dit niet dat het Amerikaanse leger zich nergens wat van aan hoeft te trekken. Gewapende conflicten gaan immers over grenzen heen, en hoe zaken als veiligheid en aansprakelijkheid zijn geregeld kan per land sterk verschillen. Daar moet in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen ook door het leger wel degelijk rekening mee worden gehouden, zeggen deskundigen.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.