Shuttlebus AAA

Moeten zelfrijdende auto’s in nood claxonneren?

Shuttlebus AAA

Met de komst van de zelfrijdende auto’s zijn gevaarlijke verkeerssituaties onvermijdelijk. Maar beschikken zelfrijdende auto’s eigenlijk over een claxon om het overige verkeer te waarschuwen?

Een zelfrijdende shuttlebus van Navya kwam onlangs in Las Vegas met een vrachtwagen in botsing. De collisie ontstond terwijl het zelfrijdende voertuig stilstond. De shuttlebus deed precies wat hij moest doen in geval van nood: niets. De vrachtwagenchauffeur reed achteruit en klapte op het voertuig. “De shuttle stond stil, en we zagen het gebeuren. De toezichthouder had niet de mogelijkheid om achteruit te rijden,” vertelde een passagier aan een lokale nieuwszender.

Claxon

De vrachtwagenchauffeur in kwestie had de shuttlebus, een project van het Amerikaanse AAA, niet gezien. Met een geluidsignaal had het zelfrijdende voertuig zijn aanwezigheid kenbaar kunnen maken. Een woordvoerder van AAA laat aan multimedia platform The Mashable weten dat de zelfrijdende shuttle wel was voorzien van een claxon. “Het voertuig is wel uitgerust met een automatisch gestuurde claxon, maar deze is niet gemaakt voor defensief gebruik. De shuttle toetert in offensieve situaties. Als een voetganger bijvoorbeeld voor een lange tijd op de weg stilstaat.”

Communicatie tussen zelfrijdende auto’s is essentieel voor de toekomst. Ontwikkelaars van zelfrijdende auto’s zoals Waymo stellen al protocollen op die gebruikt worden voor autonoom gestuurde voertuigen. Het bedrijf heeft zelfs passende geluiden voor verschillende situaties ontwikkeld.

Een robot moet menselijk handelen

“Het is een enorme uitdaging om deze software te ontwikkelen voor autonome voertuigen omdat er een menselijk aspect in dit geheel zit. Hoe kan een zelfrijdende auto gevaar ruiken?”, legt Sameep Tandon, CEO van Drive.ai uit. Communicatie is volgens hem tweerichtingsverkeer, en daarom is het enorm ingewikkeld voor de robotauto’s om in te schatten wat de intenties tegenpartij zijn.

Volgens Emilio Frazzoli, CTO van het Britse technologiebedrijf Delphi, hoeft het voertuig niet per se een hoornsignaal te hebben. “Onze zelfrijdende auto’s hebben geen claxon. Onze zelfrijdende voertuigen gebruiken visuele signalen in gevaarlijke situaties.”

Lees ook: Autonome shuttlebus breidt dienst uit; botst binnen uur

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.