Mercedes-Benz stopt ‘misleidende’ reclame nieuwe E-Klasse

Mercedes-Benz heeft besloten om een reclamefilmpje voor de nieuwe E-Klasse in te trekken. Het gaat om een advertentie die in Amerika te zien is geweest en waarin de nadruk wordt gelegd op de zelfrijdende capaciteiten van het nieuwe model. Volgens consumentenorganisaties zou het filmpje verwarrend zijn, omdat het de indruk kan wekken dat het voertuig volledig zelfrijdend is. De auto heeft slechts enkele autonome functies, waarbij de bestuurder altijd zijn aandacht op de weg moet houden.

Eerder dit jaar werd de nieuwe E-Klasse van de Duitse autobouwer op de markt gebracht, ook in de Verenigde Staten. Dit ging vergezeld van een reclamefilmpje waarin de kijker eerst alleen het volledig autonoom rijdende prototype F015 ziet, waarbij de bestuurder niet op de weg hoeft te letten.

Een voice-over vraagt zich af of de wereld klaar is voor zelfrijdende auto’s, die de veiligheid vergroten van zowel de inzittenden als de andere verkeersdeelnemers. Kort daarna haalt de nieuwe E-Klasse de F015 in, terwijl de voice-over zegt: ‘ready or not, the future is here’.

Waarschuwing

Tijdens het filmpje is, tamelijk kort, een waarschuwing te zien onderin het scherm. Strekking hiervan is dat het voertuig zichzelf niet kan rijden, maar dat het wel autonome functies heeft. Daar wordt aan toegevoegd dat ‘het systeem de bestuurder er regelmatig aan herinnert de handen aan het stuur te houden. Zorg er altijd voor dat u veilig rijdt en zich aan de regels houdt.’

De organisaties Consumer Reports en de Center for Auto Safety schreven een brief, waarin ze stelden dat de advertentie een vals gevoel van veiligheid geeft, omdat het lijkt alsof het nieuwe voertuig volledig autonoom kan rijden. Dat er een waarschuwing onderin het scherm staat, vinden ze niet genoeg. Beide organisaties droegen toezichthouder FTC op om een onderzoek in te stellen.

Commotie

Ingegeven door alle commotie besloot de autofabrikant zelf om te stoppen met het uitzenden van de advertentie en het van zijn officieel Youtube-kanaal te halen. Een woordvoerder van het Duitse bedrijf voegde er nog wel aan toe dat de nieuwe E-Klasse een belangrijke stap is richting een toekomst zonder ongelukken. “Maar we willen geen verwarring in de markt, die aandacht onttrekt aan het feit dat de nieuwe E-Klasse een stap voorwaarts betekent op het gebied van veiligheid.”

Bekijk het filmpje hier of hier.

Lees ook: Autopilot nieuwe Mercedes- Benz E-Klasse in praktijk getest

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Mercedes-Benz stopt ‘misleidende’ reclame nieuwe E-Klasse”

Tsipora Pereira|03.08.16|15:10

Eerst je beoogde consumenten zorgvuldig en doelbewust bestoken met misleidende informatie en dan achteraf zeggen “maar we willen geen verwarring in de markt …” Wat is het verschil tussen de tactiek van grote bedrijven als Mercedes-Benz en van nationale overheden? Ís er eigenlijk nog verschil?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.