Autopilot nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse in praktijk getest

Mercedes-Benz heeft het zelfrijdende systeem van de nieuwe E-Klasse uitgebreid met een actieve rijbaanwissel-assistent. Ook heeft het nieuwe model diverse andere interessante autonome functies. SDC360 kroop achter het stuur en testte de diverse mogelijkheden. Het model is sinds deze maand verkrijgbaar in Nederland.

In het thuisland van de Duitse autoproducent vindt bijna vijftien procent van alle ongevallen plaats tussen voertuigen die in dezelfde richting rijden, bijna twintig procent daarvan vindt plaats tijdens het wisselen van rijbaan. Om dergelijke ongevallen te verminderen, heeft het bedrijf sinds 2007 de dodehoek-assistent. Deze is in 2010 doorontwikkeld tot de actieve dodehoek-assistent.

Rijbaanwissel-assistent

Daar is in het nieuwe model de actieve rijbaanwissel-assistent toegevoegd. Deze helpt de bestuurder bij het veilig wisselen van rijstrook en werkt als volgt. Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer langer dan twee seconden activeert om van rijbaan te wisselen, stuurt de E-klasse zichzelf naar de naastgelegen rijbaan. Het voertuig wisselt alleen autonoom van rijbaan wanneer de sensoren geen voertuigen in de gevarenzones waarnemen.

Het speelt daarbij geen rol of de auto naar de linker- of rechterrijbaan gaat. Een lange-afstandsradar en de stereocamera bewaken het gebied vóór de auto, radarsensoren controleren permanent het gebied aan de achterkant en zijkanten. Ze houden daarbij rekening met de snelheid van gedetecteerde voertuigen in de omgeving. De bestuurder zelf hoeft de rijbaanwissel alleen maar in de gaten te houden.

Criteria

Criteria voor het uitvoeren van een actieve rijbaanwissel zijn:

  • Richtingaanwijzer langer dan twee seconden activeren
  • Vrijebaanherkenning laat een rijbaanwissel binnen drie seconden toe
  • Stuurassistent is geactiveerd
  • De auto rijdt op een meerbaansweg, gedetecteerd via de in Comand Online geïntegreerde navigatiemodule
  • Afzonderlijke, aangrenzende rijbaan gedetecteerd via stereocamera
  • Snelheid tussen 80 en 180 kilometer per uur

De actieve rijbaanwissel wordt door het systeem afgebroken wanneer de sensoren een obstakel herkennen of geen wegmarkering meer waarnemen, wanneer de bestuurder tegenstuurt of de stuurassistent wordt uitgeschakeld.

Voor Duitsland is door de rijksdienst voor wegverkeer een voorlopige goedkeuring verleend voor de actieve rijbaanwisselassistent. Een aanvraagprocedure voor de gehele EU loopt momenteel. Nederlandse autorijders moeten dus nog even geduld hebben, want in ons land is deze functie nog niet beschikbaar.

Lane Keeping Assist

Wat al wel beschikbaar is, is de Lane Keeping Assist. Daarmee helpt het voertuig de bestuurder om in dezelfde rijbaan te blijven. Als de auto naar een andere rijbaan dreigt te gaan, terwijl het knipperlicht niet aan staat, begint het stuur te trillen. Wanneer de chauffeur niet ingrijpt, stuurt het voertuig automatisch bij.

De bestuurder kan ook diverse andere zelfrijdende functie gebruiken. Zo kan de afstand tot de voorganger worden ingesteld, waarbij de kortst mogelijke afstand nog altijd een veilige is. Om deze afstand te waarborgen, kan de auto zelf afremmen en zich aanpassen aan de snelheid van de voorganger.

Stel, de cruise control is ingesteld op bijvoorbeeld honderd kilometer per uur en het voertuig nadert een vrachtauto die maar tachtig kilometer per uur rijdt, dan remt de Mercedes-Benz bij het naderen van de voorligger, zodat de afstand tussen beide voertuigen nooit onveilig wordt.

Handen van het stuur

Vooral op de snelweg leiden bovenstaande functies ertoe dat de chauffeur gedurende lange tijd zijn handen van het stuur af kan houden. Het zelfrijdende systeem vraagt echter wel aan de chauffeur om na een aantal seconden het stuur weer vast te pakken. Zo moet voorkomen dat de bestuurder geen aandacht meer heeft voor zijn omgeving.

In noodsituaties kan de Mercedes-Benz ook hard op de rem trappen. Als het systeem zelf ziet dat een aanrijding dreigt, bijvoorbeeld op een kruispunt, geeft het eerst een signaal aan de bestuurder. Grijpt deze bestuurder niet in, dan trapt de auto zelf op de rem.

Parkeren met telefoon

Tevens kan de auto zichzelf parkeren, ook zonder dat er iemand in zit. De Mercedes zoekt hierbij zelf geschikte plekken als hij op een parkeerplaats is aangekomen. De bestuurder kan dan een plek selecteren en vervolgens uitstappen of in de auto blijven zitten. Als hij besluit om uit te stappen, kan de bestuurder met zijn mobiele telefoon de auto zichzelf laten dirigeren naar de betreffende parkeerplaats, door ronddraaiende bewegingen te blijven maken op het scherm van zijn smartphone.

De nieuwe Mercedes is de eerste standaard productie-auto ter wereld die een testlicentie krijgt om autonoom te rijden in de Amerikaanse staat Nevada. Als wereldprimeur kregen recentelijk drie standaard E-Klasse-modellen goedkeuring om geheel zelfstandig te rijden op de openbare weg.

Om de functies van autonoom rijden te kunnen testen, moesten testauto’s voorheen uitgebreid worden voorzien van speciale hardware en software. Daartoe behoorden onder andere extra sensoren, een aangepaste besturing en een gewijzigd ESP-systeem.

Intelligente technologie

Bij de nieuwe E-Klasse hoeft dat niet meer. De standaard productie-auto is al verregaand uitgerust met intelligente technologie. Dat betekent dat voor de testdoeleinden uitsluitend wat kleine software-aanpassingen voor het besturingssysteem van de Drive pilot nodig zijn.

Tests voor autonoom rijden zijn toegestaan op alle ‘interstates’ en snelwegen in Nevada, waarbij de assistentie van mensen alleen vereist is voor afslaan, invoegen en uitvoegen. De testritten met autonoom rijdende voertuigen in het verkeer worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testrijders.

Regelgeving

De regelgeving van de Nevada Department of Motor Vehicles (NDMV) schrijft daarnaast voor dat tijdens tests een inzittende achter het stuur moet plaatsnemen en een tweede inzittende in de auto aanwezig moet zijn. De testauto’s zijn herkenbaar aan een rode kentekenplaat, die is voorbehouden aan autonoom rijdende voertuigen.

In juni 2011 keurde Nevada al regelgeving omtrent autonoom rijden goed en de staat geldt daarmee als een pionier op dit gebied. Het wegennet, landschap en verkeersvolume van de woestijnstaat zijn zeer representatief voor de wegcondities in de Verenigde Staten. Twee zelfstandig rijdende Daimler-trucks zijn er sinds mei vorig jaar al actief op openbare wegen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.