Audi, Airbus

Audi en Airbus tonen autonoom rijdende en vliegende taxi

Bron: Audi

Tijdens de Drone Week in Amsterdam presenteerden Audi, Airbus en Italdesign een vliegende taxi die een zelfrijdende auto combineert met een drone die passagiers kan vervoeren. De eerste testvlucht met deze Pop.Up Next verliep succesvol, al werd daarbij nog wel gewerkt met een schaalmodel.

Toch denkt Audi dat er de komende jaren grote stappen voorwaarts kunnen worden gezet. Daardoor moet het in het volgende decennium al mogelijk zijn om in grote steden gebruik te maken van de autonome taxi die zowel op de weg als in de lucht kan worden ingezet. “Vliegende taxi’s komen er aan, daar zijn we bij Audi van overtuigd”, onderstreept Bernd Martens namens het concern.

“Steeds meer mensen verhuizen naar steden. En steeds meer mensen zullen mobiel zijn dankzij automatisering. In de toekomst zullen senioren, kinderen en mensen zonder rijbewijs gebruik kunnen maken van handig rototaxi’s. Als we er in slagen de verdeling tussen vervoer over de weg en door de lucht slim te verdelen, dan kunnen mensen en steden daar in gelijke mate van profiteren.”

Wensen en grenzen

Zo ver is het nog niet. Er moet van alles worden uitgezocht voordat deze vorm van vervoer op aanvraag kan plaatsvinden. Daarom voert Audi samen met Airbus-dochter Voom testen uit in Zuid-Amerika. Mensen kunnen in Mexico-Stad of Sao Paolo een helikopter bestellen. Vanaf de landingsplaats kunnen zij dan met een Audi hun reis voortzetten. Zo zijn de diensten aan elkaar gekoppeld die in de toekomst door de Pop.Up Next moet worden geleverd. Het testen levert inzichten op over waar potentiële gebruikers van dat voertuig zoal behoefte aan hebben. Tegelijk laat het zien waar de grenzen van de mogelijkheden liggen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

1 reactie op “Audi en Airbus tonen autonoom rijdende en vliegende taxi”

Ralph Panhuyzen|03.12.18|09:29

Leuke PR, maar niet realistisch. Als je storing hebt, donder je als een baksteen uit de lucht. Vergis je niet, met fixed-pitch rotorbladen is er geen mogelijkheid van autorotatie, wat een helicopter wel veilig kan doen landen. De toekomst is dat een zogeheten eVTOL een vleugel zal hebben. Niet alleen veiliger, maar ook uit batterij efficiency oogpunt verstandig. Nu wordt alle energie verbruikt om de eVTOL in de lucht te houden tijdens steady flight.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.