Floating lab, bron: Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam test autonoom varen met drijvend laboratorium

Havenbedrijf Rotterdam heeft een patrouillevaartuig omgebouwd tot een drijvend laboratorium waarin data over de bediening en het vermogen wordt verzameld. De haven stelt deze data vervolgens beschikbaar aan het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen om verder onderzoek te doen naar autonoom varen.

Het havenbedrijf Rotterdam heeft een voormalig patrouillevaartuig (RPA3), het zogenaamde floating lab, voorzien van camera’s, sensoren en meetapparatuur. Zo wordt data verkregen over weer- en wateromstandigheden, over de bediening het vermogen en de motor van het vaartuig.

Drijvend laboratorium

Naast autonoom varen worden er meer toepassingen getest met het drijvende laboratorium. Zo wordt de inzet van camera’s getest, bijvoorbeeld voor het automatisch inspecteren van kademuren of het detecteren van objecten in het water. Daarnaast wordt onderzocht hoe sensoren op het water kunnen worden gecombineerd met sensoren op de wal om zo een netwerk en slimme infrastructuur te kunnen ontwikkelen.

Het Havenbedrijf heeft inmiddels een eerste samenwerkingsovereenkomst getekend met Captain AI. Deze start-up in software-ontwikkeling voegt kunstmatige intelligentie toe aan de data, waardoor vaartuigen zelfstandig door de haven kunnen varen.

“Door samen te werken met andere partijen, onder andere door het beschikbaar stellen van onze data, willen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën bevorderen en de impact ervan op de haven en havenfaciliteiten verder onderzoeken”, zegt operationeel directeur Ronald Paul.

Autonoom varen

“Wij verwachten dat de komst van autonoom varen de veiligheid en bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder zal bevorderen en bovendien een effectief hulpmiddel is voor schippers en de scheepverkeersbegeleiders. Om die reden wil het Havenbedrijf deze toepassing samen met andere partijen beproeven.”

Het drijvende laboratorium was donderdag te zien tijdens de Innovation Expo die gehouden werd op het RDM- terrein in Rotterdam.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.