Tesla Laguna

‘ADAS-systemen kunnen bestuurders misleiden’

Door systemen voor rijassistentie (ADAS) te presenteren als autonoom of semi-autonoom kunnen bestuurders van voertuigen worden misleid. Het zorgt voor onrealistische verwachtingen over wat zulke systemen kunnen en dat leidt weer tot gevaarlijke situaties op de weg. Dat blijkt uit een rapport van Thatcham Research en het Britse verbond van verzekeraars ABI.

In zijn algemeenheid kunnen zulke systemen bestuurders de indruk geven dat de auto als het op zelf rijden aankomt meer kan dan daadwerkelijk het geval is. Daardoor behandelen ze deze functies niet altijd met de aandacht en oplettendheid die bij de huidige stand van zaken nog wel vereist is.

Matthew Avery, hoofd onderzoek bij Thatcham, licht deze bevindingen in The Guardian toe. “We beginnen voorbeelden uit de praktijk te zien van gevaarlijke situaties omdat mensen verwachten dat de auto zelf rijdt en functioneert. Het gaat dan specifiek om rijtaken die het systeem overneemt. Bestuurders zijn zich dan mogelijk niet voldoende bewust dat zij de besturing weer over moeten nemen als zich problemen voordoen.”

Onder alle omstandigheden

Het punt bij dit alles is dat er wel hard wordt gewerkt aan volledig autonoom vervoer en dat dit in theorie ook al wel mogelijk is, maar in de praktijk van het dagelijkse verkeer zijn voertuigen hooguit niveau 2 autonoom – op een schaal van 5. Rijden onder alle omstandigheden is niet mogelijk, dus de bestuurder moet zijn aandacht bij het voertuig en de weg houden. Volgens het rapport hebben recente ongevallen met semi-autonome voertuigen aangetoond dat er meer bewustzijn bij consumenten moet komen over dit onderwerp.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.