Marilyn, VTT

Finse robotauto rijdt ook in mist en sneeuw

Finse onderzoekers zeggen een belangrijke stap te hebben gezet in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Hun robotauto Marilyn kan zonder te stoppen navigeren in slechte weersomstandigheden. Het voertuig kan nu door dikke mist kijken en zich ook in sneeuwrijke omstandigheden prima redden.

Marilyn is de robotauto van het technische onderzoekscentrum VTT, dat de vaardigheden van het voertuig voortdurend probeert uit te breiden. Zo is er nu een nieuw LiDAR-systeem aangebracht en is de software zodanig uitgebreid dat het de mogelijkheden van de sensoren aan boord verbetert. Ook zijn er softwaremodules ingebouwd voor het filteren van de point clouds en het bepalen van de betrouwbaarheid van de scanner.

Marilyn ziet in mist meer dan mensen

Deze zaken dragen er volgens VTT aan bij dat de LiDAR, waarmee de auto zijn omgeving en route in beeld brengt, weer op een hoger niveau werkt dan voorheen. En dat betekent dat de auto zichzelf nu ook kan besturen in regen, mist en sneeuw. Tot voor kort moest Marilyn in mist bijvoorbeeld nog stoppen, nu kan er in rustig tempo worden doorgereden omdat de systemen bij dichte mist tot 30 meter vooruit de omgeving in kaart kunnen brengen. Sterker nog, zeggen de onderzoekers: Marilyn ziet in dikke mist meer dan de mensen die meerijden.

Projectmanager Matti Kutila van VTT is uiteraard blij met de stappen die zijn gezet. Marilyn heeft zowel de nieuwe LiDAR als de traditionele versie aan boord, evenals radar. “Marilyn kan deze technologieën combineren en zo de beste apsecten van de verschillende sensoren benutten. Dit maakt een zelfrijdende auto veiliger dan een auto bestuurd door een mens”, aldus Kutila.

Flinke stap vooruit

“Er wachten nog veel obstakels in de ontwikkeling maar er is een enorme stap in de juiste richting gezet. We hebben nog een lange weg te gaan richting 24 uur per dag, zeven dagen per week automatisch rijden maar we zijn nu een heel stuk dichter bij het realiseren van die droom. Als we dit zien als een marathon van 42 kilometer, zijn we nu misschien wel 10 kilometer dichter bij ons doel.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.