Japan wil zelfrijdende auto’s op Olympische Spelen 2020

Als het aan de Japanse premier Shinzo Abe ligt, rijden er tijdens de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo al zelfrijdende auto’s rond. Het moet dan gaan om taxi’s, shuttles, busjes en privé-voertuigen voor het vervoer van onder meer de atleten die aan de Spelen deelnemen. Abe heeft de auto-industrie van Japan opgeroepen om te investeren en innoveren.

Een grootschalig evenement als de Olympische Spelen is voor het organiserende land een mooie gelegenheid om zich van zijn beste kant te laten zien. In een tijd waarin autoproducenten elkaar af proberen te troeven om zelfrijdende voertuigen op de markt te brengen, kan het mondiale sportevenement een uitgelezen moment zijn voor Japan om te tonen hoe ver het op dit vlak gevorderd is. Abe ziet daarin overigens niet alleen kansen voor autonome mobiliteit, maar voor de Japanse economie als geheel.

Wet veranderen

Waar het specifiek om zelfrijdende voertuigen gaat, heeft Japan mogelijk een groot voordeel ten opzichte van andere landen. In veel landen maakt de bestaande wet- en regelgeving het vaak nog erg moeilijk of zelfs onmogelijk om met zulke voertuigen de weg op te gaan. Japan is druk bezig om daar voor zichzelf verandering in te brengen. De wet moet in 2019 aangepast zijn, zodat zelfrijdende voertuigen zich volop in het reguliere Japanse verkeer kunnen begeven.

Openbare weg

Verschillende autofabrikanten, waaronder Lexus en Nissan, zijn zeer ambitieus als het op zelfrijdende voertuigen aankomt. Zij geven aan in technologisch opzicht in 2020 een in hoge mate autonome auto klaar te kunnen hebben, mits de wetgeving het gebruik van zulke voertuigen op de openbare weg toestaat. Ook andere fabrikanten, zoals Subaru, werken hard aan zelfrijdende auto’s. Maar de kans is nihil dat deze in 2020 al volledig zelfrijdend zullen zijn. Eerder moet dan gedacht worden aan level 3 autonoom; nog twee volle treden onder volledig zelfrijdend (bron: The Globe and Mail).

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.