Markt voor navigatiekaarten zal enorm groeien

Door met name de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen zal de markt voor high definition-wegenkaarten de komende jaren een stevige groei doormaken. De navigatiekaarten zijn immers een essentieel onderdeel van de zelfrijdende auto: als die niet weet hoe de omgeving er uitziet, kan hij zich er ook niet in verplaatsen. Tegen 2025 zullen er dan ook enorme winsten met deze digitale kaarten worden geboekt, zo voorspelt Transparency Market Research.

Dit bedrijf deed onderzoek naar de manier waarop de markt voor HD-wegenkaarten in de jaren tot 2025 zal veranderen. Natuurlijk betreft dat een prognose, maar het ziet er goed uit voor bedrijven die in deze markt actief zijn. Dan gaat het om spelers als TomTom, HERE, Alibaba, NavInfo, Google, Mapmyindia en Sandborn. Deze bedrijven werken volop samen met andere partijen in de markt. Door productontwikkeling en uitbreiding naar een zo groot mogelijk deel van de wereld proberen zij hun marktaandeel te vergroten.

Taxi-apps

De wegenkaarten zijn cruciaal voor goede navigatie. Nu voertuigen nog vooral door mensen worden bestuurd, is die navigatie al van groot belang. Maar in een zelfrijdende auto, die immers zelf zijn weg moet vinden, is navigatie onmisbaar. De opkomst van autonome voertuigen brengt daarom een enorme potentiële groei van de markt voor navigatiekaarten met zich mee. Een andere aanjager wordt gevormd door taxi-apps als Uber, want die hebben belang bij informatie over drukte op de weg, snelste en kortste routes, de staat en bochtigheid van de weg en meer bij het aanbieden van de optimale taxirit.

Fusies en overnames

De wereldwijde markt voor wegenkaarten wordt door Transparency Market Research als dynamisch omschreven. Dat is niet alleen omdat de technologische ontwikkelingen in volle gang zijn, maar ook omdat er aan de lopende band fusies en overnames plaatsvinden en samenwerkingsverbanden worden aangegaan, want de partijen in deze branche zijn met elkaar in de strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel verwikkeld. De groei zit hem de komende jaren vooral in stedelijke gebieden; daarbuiten is de vereiste connectiviteit nog niet altijd op peil.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.