Nissan, camera systeem

Nieuwe ‘Nederlandse’ chip interpreteert autocamera tot op pixelniveau

Foto: Nissan

Het Nederlandse NXP heeft een chip ontwikkeld die beelden van camera’s in auto’s tot op pixelniveau interpreteert. Het is bovendien een open systeem: andere fabrikanten mogen het dus doorontwerpen. Dat is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

NXP maakte de chip zelfstandig, maar werkte samen met het Duitse HELLA Aglaia. Dat bedrijf levert de software die de interpretaties mogelijk maakt. NXP en HELLA, beide wereldwijd actief, werken al langer samen op dit gebied. Hun nieuwste vinding komt volgend jaar op de markt.

Kunstmatige intelligentie

De nieuwe chip en software zijn veelbelovend, zegt Maurice Geraets, directeur van NXP Nederland. De huidige systemen werken volgens hem nog niet optimaal. Veel auto’s hebben bijvoorbeeld moeite om borden goed te lezen. Dus of ze ergens 100 kilometer per uur of 120 kilometer per uur mogen rijden, zien ze vaak niet. En mensen kunnen ze eigenlijk ook niet altijd goed inschatten. Dus of er een kind of een volwassene in de buurt van de auto loopt, weten ze dikwijls niet. Maar de nieuwe chip en software kunnen dat wel. Ze voegen kunstmatige intelligentie toe, roemt het persbericht van de bedrijven zelfs. Maar Geraets nuanceert dat. Je hebt niet ineens kunstmatige intelligentie, zegt hij, je voegt eigenlijk steeds iets meer toe.

En er is nog iets bijzonders, benadrukt Geraets: NXP en HELLA werken met een open systeem. Er zijn inderdaad meer bedrijven die chips en software voor autocamera’s maken, maar zij patenteren vaak veel, of zelfs alles, legt hij uit. Autofabrikanten bijvoorbeeld vinden dat lastig volgens hem. Want zij willen dit soort systemen ook zelf kunnen ontwikkelen, zonder het wiel helemaal opnieuw te hoeven uitvinden. Ook willen ze camera’s en radarsystemen van meerdere leveranciers kunnen gebruiken en die moeten dan wel met elkaar kunnen communiceren. Dat kan nu niet. Maar, zegt Geraets, op de manier waarop NXP en HELLA werken, kan dat dus wel.

Auteur: JanPieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.