Autonome bus gaat rijden op virtueel spoor

Een bus die eruitziet als een tram en autonoom rijdt op een virtueel spoor. Dat is de Autonomous Rail Rapid Transit (ART) die is ontwikkeld door het Chinese railbedrijf CRRC Zhuzhou Locomotive. De dertig meter lange bus is voorzien van sensoren die de weg en omgeving lezen, waardoor het voertuig zelf zijn route kan plannen en rijden.

In die zin heeft de bus een virtueel spoor tot zijn beschikking, zo stelt Feng Jianghua, hoofd ontwikkeling van CRRC’s research-afdeling. Om het in de perceptie nog wat ingewikkelder te maken, ziet de bus er uit als een tram. Standaard bestaat deze uit drie delen of wagons, die samen 300 passagiers kunnen vervoeren. Met vijf ‘wagons’ groeit het aantal mensen dat kan worden vervoerd evenredig mee naar 500.

Daarmee is de vervoerscapaciteit van de ART volgens Feng aanzienlijk groter dan die van een reguliere bus. De zelfrijdende bussen gaan rijden op een lijn van 6,5 kilometer in de stad Zhuhzou. Dat moet in 2018 al gaan gebeuren.

Goede oplossingen voor OV

Uiteraard ziet het bedrijf achter ART meer mogelijkheden dan alleen één buslijn in één stad. Met de verstedelijking die in China gaande is, neemt ook de vraag naar goede oplossingen voor het openbaar vervoer toe. De meeste kleine en middelgrote steden kunnen zich echter geen metronetwerk veroorloven, en als ze dat wel kunnen betalen, duurt de bouw ervan vaak langer dan gewenst. Een ART-bus van standaard lengte kost omgerekend een kleine twee miljoen euro, waar een kilometer metrospoor daar een veelvoud van moet kosten.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

1 reactie op “Autonome bus gaat rijden op virtueel spoor”

Peter H. Smit|16.08.17|17:49

Bussen kunnen vast komen te staan in het verkeer, deze ook. Trams hebben iets meer kans langs een drukke weg door te kunnen rijden als hun rails op een eigen baan liggen waar overigens gras of grind ligt. Zhuhzou zou kunnen proberen een busbaan te maken van smalle stroken beton met gras ertussen: dit voertuig zal wel goed spoor houden. Maar hoe reageren de overige gebruikers van een drukke weg als van hun wegoppervlakte een strook afgehaald wordt voor zo’n busbaan, ook al oogt die baan groen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.