EU: gelijk speelveld voor toegang tot data uit auto’s

De Europese Commissie vindt dat er gelijke toegang moet zijn tot data uit auto’s. Daarmee moeten onder andere innovatieve diensten kunnen worden ontwikkeld. Ook moeten consumenten zoveel mogelijk zelf kunnen bepalen wie wat met die data mag doen. Dat blijkt uit een statement waarin de commissie de data-economie in Europa heeft beschreven. Branchevereniging Bovag en zijn Europese tegenhanger Cecra zijn blij dat Brussel hun visie op data onderschrijft.

Binnen Cecra, de Europese koepelorganisatie voor autodealers en reparateurs, wordt al lang gelobbyd voor een eerlijk speelveld als het gaat om toegang tot data. De afgelopen maanden is die lobby verstevigd samen met andere branchepartijen, zoals voor leasemaatschappijen en verzekeraars en ook voor consumenten.

Er werd een brede oproep gedaan voor een gelijke toegang tot data die door auto’s wordt gegenereerd, zodat daarmee onder andere innovatieve diensten kunnen worden ontwikkeld. Denk daarbij aan het stellen van een diagnose op afstand, het moment van onderhoud voorspellen en flexibele verzekeringspremies op basis van autogebruik.

Open Telematics Platform

Veiligheid, privacy en transparantie zijn cruciaal voor de inzet van de connected car. Volgens Cecra zit de oplossing in een soort Open Telematics Platform (OTP) met gebruiksklare, gestandaardiseerde en beveiligde data. Dat platform moet voor iedereen toegankelijk zijn. “Deze oplossing moet uiteraard voldoen aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid, privacy, betrouwbaarheid en databescherming, en tegelijkertijd zorgen voor meer ondernemersvrijheid en concurrentie, innovatie en keuzevrijheid voor de consument.”

Geert Brummelhuis, namens Bovag vertegenwoordigd in Cecra legt uit: “De Europese Commissie stelt in haar document dat sommige fabrikanten in de praktijk de data uit hun voertuigen alleen voor zichzelf beschikbaar houden en het andere partijen moeilijk maken om die data ook te gebruiken. Daarmee erkennen ze de grenzen en problemen waar autodealers en reparateurs nu tegenaan lopen als ze met data aan de slag willen.”

Technologische innovaties

“Het ondermijnt hun concurrentiepositie en houdt de mogelijkheid tegen voor partijen om technologische innovaties op de markt te brengen. Ook druist het in tegen de wettelijke keuzevrijheid van consumenten. Dat is precies waar wij ons hard voor hebben gemaakt. We zijn dus tevreden dat de Europese Commissie dit inzicht met ons deelt.”

Tegelijkertijd is de belangenorganisatie er niet gerust op dat fabrikanten de data uit zichzelf beschikbaar maken. “Daarnaast is niet zeker of de data die ze nu wel ter beschikking stellen, ook in de toekomst door anderen gebruikt mogen worden. Waarschijnlijk is er Europese regelgeving nodig die zo’n open platform mogelijk maakt.” Op 9 juni loopt een deadline af waarop de Europese Commissie duidelijk moet maken of er een OTP nodig is en of er daadwerkelijk regelgeving komt.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.