BMW centrum

Ontwikkelcentrum BMW biedt werk aan ruim 2.000 mensen

Autofabrikant BMW wil in 2021 een zelfrijdende, elektrische en connectieve auto gerealiseerd hebben. Een belangrijke stap in dat proces is de opening van een nieuw ontwikkelcentrum voor autonome auto’s in het Duitse Unterschleissheim nabij München. Op deze campus kan BMW zijn kennis op het gebied van voertuigconnectiviteit en autonome mobiliteit gaan koppelen.

In 2021 moet de BMW iNEXT de eerste van een reeks automodellen zijn die zowel zelfrijdend als elektrisch en met andere voertuigen en systemen verbonden zijn. De nieuwe campus gaat een sleutelrol spelen in het realiseren van die ambities. Er zal onderzoek worden gedaan naar alle mogelijke aspecten van autonoom vervoer, maar er zal ook uitgebreid worden getest. Als het eenmaal volledig in gebruik is genomen, zal het centrum werk bieden aan meer dan 2.000 mensen.

Samenwerkingen

Momenteel is alle kennis die BMW in huis heeft verspreid over verschillende locaties in heel Duitsland. Vanaf het midden van 2017 zal alles onder één dak aanwezig zijn in Unterschleissheim. Kleine teams van specialisten zullen in staat zijn snel op nieuwe ontwikkelingen in te spelen en binnen het ontwikkelcentrum de juiste samenwerkingen op te zetten. Maar BMW zal ook veel individuele deskundigen een grote mate van beslissingsbevoegdheid geven om de gewenste ontwikkelingen zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Start-up en zekerheid

In de praktijk moet een software-team de zojuist geschreven code een paar deuren verderop meteen toe kunnen passen, zo geeft de autofabrikant een voorbeeld. BMW wil in zekere zin de sterke punten van een start-up combineren met die van een gevestigde bedrijf met enorm veel kennis en ervaring. Zo moet flexibiliteit en snelheid gekoppeld worden aan bepaalde zekerheden waardoor het wiel niet opnieuw hoeft te worden uitgevonden. BMW wil volgend jaar al zelfrijdende auto’s gaan testen in het stedelijk gebied van München. De groep van 600 mensen die zich nu met dit thema bezighoudt zal in de komende maanden stevig worden uitgebreid naar meer dan 2.000.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.