Een zelfrijdende auto van Cadillac. Foto: GM Pressroom

Wellicht te vroeg voor vermarkting autonome technologie

General Motors Staff Researcher Dr. Jeremy Salinger road tests a Cadillac semi-autonomous driving technology it calls ÒSuper CruiseÓ that is capable of fully automatic steering, braking and lane-centering in highway driving under certain optimal conditions Friday, March 23, 2012 in Milford, Michigan. Super Cruise is designed to ease the driverÕs workload on the freeway, in both bumper-to-bumper traffic and on long road trips by relying on a fusion of radar, ultrasonic sensors, cameras and GPS map data. The system could be ready for production vehicles by mid-decade. (Photo by John F. Martin for Cadillac)

Er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar technologie voor zelfrijdend vervoer. Daarmee kan dat vervoer flinke stappen vooruit maken, maar tegelijk is het onderzoek nog lang niet klaar. Is de techniek dan wel zo ver gevorderd dat zelfrijdende voertuigen op korte termijn op de markt kunnen worden gebracht? Dat vraag Missy Cummings, die zich aan Duke University al jaren bezighoudt met de interactie tussen mensen en auto’s, zich af.

Cummings maakt de opmerking in een interview met Automotive News. Zij geeft leiding aan het Humans and Autonomy Lab van Duke University. Cummings houdt zich al vijftien jaar bezig met het bestuderen van de relatie tussen mens en auto. Ze ging in dat onderzoeksveld aan de slag toen het aantal verkeersongevallen door het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur begon toe te nemen. Cummings hielp bij de ontwikkeling van instrumenten om deze ontwikkeling tegen te gaan.

Menselijke besturing

Toen de autobranche steeds meer richting zelfrijdende voertuigen begon te denken, had Cummings al de nodige kennis opgedaan over drones en andere zelfvliegende voertuigen. De autosector ging al snel te rade bij de vliegtuigindustrie, want veel van de kennis is op beide takken van sport van toepassing. Cummings was één van de onderzoekers waarbij de autofabrikanten te rade gingen, vooral op het vlak van ethiek en menselijke besturing van autonome voertuigen.

Sinds Cummings met haar werk begon, is er met zelfrijdende systemen al veel vooruitgang geboekt. Dat komt volgens haar vooral door onderzoek aan universiteiten, en datzelfde onderzoek ziet ze als drijvende kracht achter de ontwikkelingen die nog nodig zijn. Zaken als dode hoeken van sensoren, bewegingsdetectie van voetgangers en het herkennen van gebaren moeten nog ingevuld worden voordat zelf maar kan worden overwogen om echt zelfrijdende auto’s op de markt te brengen.

Vijftien tot twintig jaar

“Autonome technologie zou niet zijn waar het nu is zonder het werk dat de universiteiten hebben gedaan. En als die universiteiten nog steeds significante resultaten boeken met hun onderzoek, kun je je afvragen of dit werkveld wel klaar is om vermarkt te worden”, aldus Cummings. Zij verwacht wel dat gedeeltelijke autonoom rijden op korte termijn breed beschikbaar zal zijn. Tegelijk zal het volgens haar nog wel vijftien tot twintig jaar duren voor volledig zelfrijdende auto’s onderdeel uitmaken van het verkeer. Cummings zelf hoopt dan andere dingen te doen, want dat zou betekenen dat interactie tussen mens en zelfrijdende auto’s intussen klopt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.