Uber ontwikkelt eigen kaarten voor zelfrijdende auto’s
Uber is gestart met het maken van eigen kaarten voor gebruik door autonoom rijdende voertuigen. Daarmee wil het minder afhankelijk worden van Google, die met Maps een zeer belangrijke informatieverschaffer is voor het Amerikaanse mobiliteitsbedrijf. Naar verluidt investeert Uber vijfhonderd miljoen dollar (447 miljoen euro, volgens huidige wisselkoersen) in de nieuwe kaartendienst.
Het heeft hiervoor Brian McClendon aangetrokken. Hij was in het verleden verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Google Maps en Earth en is een expert op het gebied van digitale kaarten. In een blog op de website van Uber vertelt hij over het belang van een eigen kaartendivisie, waarbij hij erop wijst dat Google-kaarten niet alle informatie bevatten die zijn nieuwe werkgever nodig heeft.
Een voorbeeld waar de kaarten tekortschieten, is dat niet duidelijk staat waar de hoofdingang van een groot gebouw is. Omdat bij Uber-ritten de passagier van deur tot deur wordt vervoerd, is een juiste plek van aankomst zeer belangrijk en moet de klant worden afgezet bij een hoofdingang, niet bij een zij-ingang.
Gedetailleerd
Daarnaast zijn de Maps-kaarten niet zo gedetailleerd als het gaat om minder ontwikkelde landen. Omdat de Amerikanen ook daar actief willen zijn, zijn nauwkeurigere kaarten noodzakelijk. Wel hebben de Google-kaarten veel informatie over oceanen, terwijl dit voor het vervoersbedrijf juist niet relevant is.
Wat waarschijnlijk ook meespeelt, is dat Uber en Google concurrenten van elkaar zijn op het gebied van autonome voertuigen. Zowel eerstgenoemde als de internetgigant azen op een deel van de markt voor zelfrijdende auto’s en investeren hier veel geld in.
VS en Mexico
Zo rijden er momenteel voertuigen van Uber over Amerikaanse wegen om informatie te verzamelen voor de digitale kaarten, terwijl Mexico deze zomer aan de beurt is. Op een later tijdstip volgen nog meer landen. Ook Google voert veel testen uit met automatisch rijdende voertuigen.
Uber is wereldwijd actief in zestig landen en onder de Uber-paraplu zijn twee miljard ritten verzorgd. Het bedrijf is de laatste jaren beroemd en berucht geworden door diverse taxidiensten, vooral door UberPop. Daarbij kunnen particulieren zichzelf aanbieden als taxichauffeur via een app van het Amerikaanse bedrijf. Een zeer omstreden business model, waarover in diverse landen rechtszaken zijn gevoerd, ook in Nederland. Het bedrijf is inmiddels in ons land gestopt met deze dienst.
Net z,n onzin als twee bakkers in een dorp, brood word er niet goedkoper van en ze hebben beiden niet genoeg te eten.