Spaans bedrijf maakt virtuele rijschool voor zelfrijdende auto

Een techbedrijf uit Barcelona heeft een digitale leeromgeving ontwikkeld voor autonome voertuigen. De virtuele toepassing Synthia moet het makkelijker maken voor zelfrijdende systemen om te leren omgaan met verkeerssituaties, die niet zo vaak voorkomen, zoals wegwerkzaamheden of ambulances die op weg zijn naar een noodgeval. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen al diverse deals gesloten met autobouwers voor het gebruik van de nieuwe toepassing.

Zelfrijdende auto’s hebben veel taken inmiddels redelijk onder de knie, maar toch zijn er nog veel hobbels te overwinnen. Het herkennen van verkeerssituaties of bepaalde objecten, bijvoorbeeld een duif of een stoeprand, is nog steeds in ontwikkeling. Computer Vision Center in Barcelona wil daarbij helpen, middels het recent ontwikkelde Synthia.

Testritten

Om te zien of een zelfrijdende auto in staat is bepaalde objecten en verkeerssituaties te herkennen, moet het deze tegenkomen tijdens de testritten op de openbare weg. Om alle situaties en objecten tegen te komen, moeten extreem veel testkilometers worden gemaakt. Door een virtuele omgeving te creëren, in combinatie met een uitgebreide verzameling afbeeldingen, kan een forse reductie plaatsvinden van tijd en kosten die gemoeid zijn met testen op de openbare weg.

Met behulp van Synthia (Synthetic collection of Imagery and Annotaties of urban scenario) kan het zelfrijdende systeem sneller ‘leren’ en deze situaties en objecten vervolgens ook gemakkelijker herkennen in de ‘echte wereld’. German Ros maakt onderdeel uit van het team dat de digitale rijschool ontwikkelde en legt uit:

“Kunstmatige intelligentie in auto’s wordt steeds beter in het herkennen van objecten, zoals voetgangers en voertuigen. Echter, de herkenning van stoepranden en verkeerslichten is nog steeds een uitdaging. Stoepen verschillen van land tot land en tussen stad en dorp.” Met Synthia moeten deze problemen worden getackeld volgens hem.

Autofabrikanten

Ros geeft aan dat diverse autofabrikanten interesse hebben om het virtuele toepassing te werken. “Ze hebben gevraagd of we ons programma willen aanpassen aan hun specificaties”, aldus Ros. Om welke producenten het gaat, deelt hij op dit moment niet mee.

Bekijk het systeem in actie

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.