Honda wil inhaalslag maken met zelfrijdende technologie
Honda is van plan een inhaalslag te maken op het gebied van zelfrijdende auto’s. De autofabrikant wil het luxe merk Acura geheel autonoom op de snelweg laten rijden in 2020. Daarmee volgt Honda, dat lange tijd achter liep met de ontwikkelingen en investeringen op het gebied van autonoom rijden, andere autoproducten en wil het in de komende jaren alle achterstand definitief goed maken.
Honda heeft niet helemaal stilgezeten in de afgelopen jaren, maar is wel meer op de achtergrond bezig geweest met zelfrijdende auto’s vergeleken met partijen als Tesla, BMW, Mercedes en Volvo. De nieuwe CEO, Takahiro Hachigo, wil terug naar de basis van het automerk. “En vooral de innovatieve spirit terugvinden die het bedrijf ooit beroemd heeft gemaakt. ”
Testterrein
Op een geheim testterrein in de bergen bij San Francisco laat Honda de Acura RLX, de autonoom rijdende variant, zelfstandig om een dummypop heen rijden. De auto rijdt netjes om de statische pop heen, gaat terug naar zijn rijbaan en stopt vervolgens netjes bij een kruising. De technologie is gelijk aan andere zelfrijdende auto’s; met behulp van sensoren en camera’s wordt het voertuig gestuurd.
Het testterrein van Honda herbergt 32 kilometer ongebruikte wegen die ook niet toegankelijk zijn voor publiek. Nu was een groep journalisten uitgenodigd om iets te laten zien van de vooruitgang. Maar vooral ook om te laten zien dat Honda bewust bezig is zichzelf weer in een leidende rol te plaatsen als het om innovatie gaat.
Honda
Honda was lang de grote afwezige van de hele discussie rondom autonoom rijden, terwijl concurrenten vernieuwing na vernieuwing presenteerden en volop toekomstplannen uitrolden. De meesten sluisden in de loop van de tijd zelfs meer geld naar autonome technologie ten koste van de overgang naar elektrisch rijden.
Om hier nu op in te haken, heeft ook Honda bekendgemaakt in 2020 een auto geheel autonoom over de snelweg te kunnen laten rijden. Bijvoorbeeld Toyota en Nissan hebben precies dezelfde planning. “2020 is een belangrijke doelstelling om te halen in het praktisch toepassen van de technologie”, zegt Jim Keller van Honda. “De auto kan zelf remmen, van baan wisselen en de afslag nemen.”
Keller vertelde verder dat het in 2020 dan niet gaat om autonome auto’s van het merk Acura, maar het waarschijnlijk onder de Honda-vlag wordt uitgerold. Onder andere omdat Acura vooral beperkt is tot de Verenigde Staten en China. “We willen de technologie wereldwijd naar klanten brengen voor een redelijke prijs”, zegt hij.
Autonoom rijden
Honda sluit daarmee aan in de lange rij autofabrikanten die 2020 als doelstelling hebben voor een autonoom rijdend voertuig op de snelweg. Maar als het bedrijf tot dan wacht om enige zelfrijdende features toe te voegen aan de auto, dan zal het nog verder achter komen te liggen op de concurrentie. Zo kunnen de nieuwe Tesla Model S, Audi A8 en Mercedes-Benz S klasse al heel veel zelfstandig.
Want, zo stelt Xavier Mosquet van de Boston Consulting Group tegen website Automotive News: “Als je halverwege 2017 nog geen enkele vorm van autonoom rijden in je auto hebt ingebouwd, lig je compleet uit de markt. Het wordt net zo belangrijk voor klanten als een goede motor en prettig comfort.”
Fabrikanten willen potentiele kopers altijd wat nieuws aanbieden.
Als het echt zo belangrijk voor klanten was geweest was nachtzicht, adaptive cruise control en lane-departure veel korter na hun ontwikkeling al aangeboden.
Dit is enkel hypen van ’the next thing’.
Digitaal horloge is nu ook weer analoog.
Hoe meer geschreeuw wat voor een vooruitgang het wel niet is, des te weinig heeft
het om het lijf.