‘Hacking is serieus risico voor software zelfrijdend voertuig’

Producenten van zelfrijdende auto’s moeten er rekening mee houden dat hackers proberen digitaal in te breken. Doordat autonome voertuigen gebruikmaken van veel software, zijn ze gevoelig voor dit soort aanvallen. Dat beweren diverse beveiligingsexperts. “We zijn nog ver verwijderd van het goed beveiligen van reguliere voertuigen, laat staan van zelfrijdende varianten”, zegt Stefan Savage, professor computerwetenschappen aan de universiteit van Californië.

Volgens hem zijn er diverse mogelijkheden voor hackers om controle te krijgen over de software, bijvoorbeeld door in te bellen naar de in de auto aanwezige, ingebouwde telefoonverbinding. Als een kwaadwillende eenmaal ‘binnen’ is. kan hij de besturing overnemen van de remmen, de motor of andere onderdelen.

Techniek

Om zelfsturende en -remmende auto’s goed te kunnen laten rijden, is uiteraard nog meer software nodig dan al aanwezig is in reguliere voertuigen, bijvoorbeeld lasers, sensoren en gps-systemen. De toevoeging van deze techniek zorgt dat er nog meer mogelijkheden zijn om in te breken in het systeem.

Savage denkt dat autofabrikanten niet in staat zijn om in hun voertuigen aanwezige apparatuur goed genoeg af te schermen. Dit omdat deze programma’s ‘connected’ moeten zijn om te kunnen functioneren. Daar komt bij dat fabrikanten vaak niet precies weten hoe de betreffende software werkt, omdat deze in veel gevallen door derden wordt gemaakt, geleverd en onderhouden. Het gaat dan bijvoorbeeld om onderdelen van het remsysteem.

Gevaren

Ook vice-president Anuja Sonalker van beveiligingsbedrijf Towersec ziet digitale gevaren, nu in auto’s steeds meer software wordt verwerkt. Hackers zouden de mogelijkheden die dat meet zich meebrengt vooral willen gebruiken voor het stelen van geld en data. Die data zou dan weer kunnen worden gebruikt om bankrekeningen te hacken.

Dat kwaadwillende de macht over het voertuig zelf overnemen om het te laten crashen, acht zij onwaarschijnlijk. Wel zou de mobiele telefoon van de bestuurder of in het geval van een zelfrijdende auto, de passagiers, in toenemende mate het doelwit kunnen worden.

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.