Nissan, camera systeem

Flinke groei 360-graden camera’s autonome auto

Foto: Nissan

Je verwacht het niet van een autofabrikant, maar Nissan is hard op weg om een van de grootste cameraleveranciers van Europa te worden. Momenteel worden er per dag al 3.400 camera’s geleverd, onder meer als onderdeel van het 360-graden Around View Monitoring systeem.

De nieuwe Nissan QASHQAI is sinds zijn introductie in 2014 alleen al goed voor ruim 1,4 miljoen camera’s. En het wordt alleen maar meer, want camera’s zijn essentieel voor veiligheidssystemen en autonoom rijden. Door sterk toegenomen veiligheidstechnieken hebben sommige populaire Nissan-modellen nu al vijf camera’s aan boord. Momenteel levert Nissan gemiddeld zelfs meer dan twee camera’s per minuut, ofwel 3.400 per dag.

Camera’s

De prijswinnende Crossover-range, bestaande uit de QASHQAI, de JUKE en de X-TRAIL zijn samen al goed voor 1,9 miljoen camera’s. De meeste daarvan zijn uitgerust met vier groothoekcamera’s, waarvan een aan de voorzijde, een aan de achterzijde en twee aan weerszijden van de auto. Ze zijn onderdeel van het Around View Monitor (AVM) systeem, dat op het beeldscherm een 360 graden beeld van de omgeving rond de auto toont. Dat maakt manoeuvreren en parkeren in krappe ruimtes een stuk eenvoudiger.

De Nissan QASHQAI en X-TRAIL hebben ook een camera achter de voorruit voor zaken als verkeersbordherkenning en automatisch groot licht. Het is illustratief voor de wijze waarop Nissan innovatie bereikbaar maakt voor het grote publiek. De op camera’s gebaseerde technologie speelt bovendien een sleutelrol voor de volledig autonoom rijdende auto in de toekomst.

Zelfstandig parkeren

De camerasystemen zorgen er voor dat de QASHQAI en X-TRAIL al zelfstandig kunnen parkeren en ze zijn onderdeel van het Safety Shield met Blind Spot Warning (BSW) en Moving Object Detection (MOD) – twee essentiële systemen voor ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

Een van de slimste features van het Safety Shield is de 15 megapixel achteruitrijcamera met een ingebouwd reinigingssysteem. Met water- en luchtdruk wordt de lens schoon gespoten voor een glasheldere projectie op het Nissan Connect beeldscherm.

Around View Monitoring

“In tegenstelling tot systemen die opereren met radar voor bewegingsdetectie, gebruikt Nissans Safety Shield data van de achterop gemonteerde AVM-camera om de bestuurder te voorzien van exceptioneel goed zicht en bescherming”, aldus Safety Shield senior engineer Christopher Parker. “De veiligheid van inzittenden heeft bij Nissan hoge prioriteit. Onze proactieve benadering van veiligheidstechnologie moet zoveel mogelijk assistentie aan de bestuurder verlenen.”

Nissan verwacht dat de levering van camera’s op nieuwe auto’s de komende vijf jaar het aantal van tien miljoen per jaar zal overstijgen. Op dit moment wordt al gewerkt aan de volgende generatie cameratechnologie, zoals te zien was in de Nissan Gripz concept crossover. De twee camera’s in de koplampen maken zelfs livestreaming via internet mogelijk.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.