Uber zelfrijdende Volvo

Uber wil aandeelhouders voor tak zelfrijdende auto aantrekken

Uber zou overwegen om aandeelhouders binnen te halen voor de bedrijfstak die zich met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s bezighoudt. Daarmee zou het bedrijf de kosten kunnen drukken in aanloop naar de beursgang.

Belangstelling om te investeren in onderdelen van Uber is er volop. Dat biedt onder meer mogelijkheden voor het opzetten van een aparte bedrijfstak op het gebied van autonoom vervoer, meldt CNBC. Door minderheidsaandeelhouders binnen te halen kan Uber de kosten voor deze activiteiten beter controleren, want het gaat om bezigheden die een hoop geld kosten.

Het idee is dus dat de kosten voor ontwikkeling van zelfrijdende technologie kunnen worden gedeeld met investeerders. Die delen dan later mee in de opbrengsten van de vermarkting. Tegelijk houdt Uber in deze opzet het roer in handen dankzij het meerderheidsaandeel. Dit is althans het beeld dat wordt geschetst door bronnen die bekend zijn met het onderwerp. Uber heeft zelf niet op de berichtgeving gereageerd.

Na de beursgang

Wel zei de CEO van het bedrijf, Dara Khosrowshahi, een maand geleden in een interview met Reuters dat er geen plannen waren om de activiteiten op het gebied van zelfrijdende auto’s van de hand te doen. Ook na de beursgang zullen deze bezigheden onderdeel van het bedrijf zijn. Wel wordt de samenwerking gezocht met andere partijen die zich met de ontwikkeling van zelfrijdende technologie bezighouden.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

2 reacties op “Uber wil aandeelhouders voor tak zelfrijdende auto aantrekken”

Ralph Panhuyzen|18.10.18|15:35

Bij Uber gaan de kosten ver, ver voor de baat uit. Jaar na jaar worden miljoenenverliezen gerapporteerd. De investeringen in driverless vreten kapitaal. Experimenten heeft Uber moeten terugschroeven. Inmiddels denken meer partijen met het Ei van Columbus op gebied van driverless te zullen komen. Dominantie kan Uber wel vergeten. Ubers positie in de mobility-on-demand market die onafhankelijk moet worden van het hebben van chauffeurs, zal alleen maar wankeler worden, en een beursgang te laat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.