Autofabrikanten niet scheutig met rapporten over veiligheid

De Amerikaanse overheid heeft autoproducenten gevraagd om vrijwillig informatie te delen over het ontwikkelen en testen van zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Tot op heden hebben maar drie fabrikanten aan die oproep gehoor gegeven: General Motors, Ford en Waymo.

Dat meldt Detroit News op basis van gesprekken met veiligheidsexperts. Critici vinden dat het delen van informatie over het ontwikkelen en testen van autonome voertuigen verplicht moet zijn, zodat kan worden gecontroleerd of iedereen binnen de lijntjes kleurt. En dat wat nu al wel wordt gedeeld, zou volgens diezelfde critici weinig doen om het vertrouwen van het publiek te winnen.

Volgens de huidige Amerikaanse regering zijn er nu geen instrumenten om autofabrikanten te dwingen veiligheidsbeoordelingen in te dienen voordat ze zelfrijdende voertuigen de weg op sturen. Het feit dat veel mensen nog niet echt vertrouwen in autonome auto’s hebben, zo volgens sommigen juist een reden moeten zijn om die informatie wel openbaar te maken.

Bestuurders aan boord

Mensen zijn zich nu meer dan voorheen bewust van de complexiteit van deze technologie, waardoor ze er ook wat kritischer over zijn gaan denken. Er verschenen recent rapporten over hoe lastig het wordt om zelfrijdende auto’s echt op de weg te krijgen. En het is niet voor niets dat autofabrikanten bij het testen van voertuigen nog met bestuurders werken die moeten ingrijpen als het mis gaat.

Zo zette GM bijvoorbeeld in zijn rapport over veiligheid dat het met bestuurders blijft werken totdat zeker is dat auto’s volledig en veilig zonder bestuurder de weg op kunnen. Veiligheid blijft een speerpunt voor deze autofabrikant. Ook Ford heeft twee goed getrainde mensen aan boord van elke auto die wordt getest. Waymo geeft aan te werken aan volledig autonome voertuigen en heeft daar op beperkte schaal ook al mee getest.

Richten op Duitsland

Detroit News heeft ook andere autoproducenten gevraagd of zij nog van plan zijn een rapport in te dienen bij de Amerikaanse overheid. Fiat Chrysler zegt veiligheid hoog op de agenda te hebben staan en daar waar nodig met de overheid over te communiceren. Volkswagen geeft aan zich in eerste instantie op Duitsland te richten. Hyundai, Toyota en Honda zijn voorlopig niet van plan om een veiligheidsrapport in te dienen bij de Amerikaanse overheid, maar zeggen wel met het thema bezig te zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.