Forse verliezen zelfrijdende auto-divisie Uber 

Uber besteedde de afgelopen anderhalf jaar per kwartaal 110 tot 175 miljoen euro aan de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Daarmee zou deze activiteit goed zijn voor 15 tot 30 procent van de totale verliezen van Uber. Diverse investeerders zouden naar verluidt willen dat Uber stopt met het ontwikkelen van autonome voertuigen.

Dat blijkt uit een artikel van The Information, dat over de cijfers beschikt. In totaal zou Uber de afgelopen drie jaar al ongeveer 1,75 miljard euro in zelfrijdend vervoer hebben gestoken. Wat sommige investeerders daar aan stoort, is dat een duidelijk plan voor het vermarkten van die technologie nog zou ontbreken.

Dat er eerder dit jaar een dodelijk ongeval met een zelfrijdende Volvo van Uber plaatsvond, helpt in dit geheel ook niet. Dan gaat het niet alleen om de publieke opinie, maar ook om het feit dat Uber de testen een tijdlang heeft stilgelegd. Bovendien zou de divisie de laatste tijd het nodige personeel naar andere bedrijven hebben zien vertrekken.

Hardware aanschaffen

Uber draait standaard met veel verlies en de zelfrijdende auto-divisie is daar geen uitzondering op. Het gaat vooral hard op momenten dat er betaald moet worden voor hardware, zoals auto’s of sensoren. Maar het bedrijf staat onder druk om zijn verliezen te beperken, omdat er mogelijk een uitgifte van aandelen aan zit te komen.

Tegelijk ligt het afstoten van de divisie niet voor de hand, omdat Uber de voertuigen vooral voor zijn eigen taxidiensten ontwikkelt. Pas als Uber een producent van zelfrijdende auto’s vindt die gebruikt kunnen worden voor die taxidiensten, zou Uber kunnen overwegen om te stoppen met zelf zo’n voertuig ontwikkelen, aldus The Information. Een andere optie is dat anderen de technologie gaan gebruiken die Uber in het leven heeft geroepen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.