Uber, zelfrijdende auto

Uber-topman stapt tijdelijk op na kritisch rapport

Gepubliceerd op 14-06-2017 om 10:58

Een kritisch rapport over misstanden in de bedrijfscultuur bij Uber heeft ervoor gezorgd dat oprichter en CEO Travis Kalanick voorlopig met verlof is gegaan. Het bedrijf is een belangrijke speler in de zelfrijdende-automarkt en maakt momenteel roerige tijden door. Een dag vóór Kalanick zijn besluit bekendmaakte, stapte zijn rechterhand al op. Kort daarna volgde een commissaris die een vrouwonvriendelijke grap maakte op een vergadering die juist bedoeld was om iets aan de vrouwonvriendelijke cultuur binnen Uber te doen.

Kalanick is de oprichter van de taxidienst die zich tevens volop bezighoudt met de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Dat gaat overigens niet zonder slag of stoot, want Uber wordt er door concurrent Waymo van beschuldigd gestolen informatie te gebruiken om de technologie voor zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. Sinds ongeveer een jaar biedt Uber in de Amerikaanse stad Pittsburgh een zelfrijdende vervoersdienst aan, maar er is ruzie ontstaan tussen de beide partijen over het naleven van de gemaakte afspraken.

Travis Kalanick kondigde zijn verlof aan nadat een rapport van Covington & Burley verscheen. Dit bedrijf deed onderzoek naar de vermeende misstanden binnen de taxidienst, die begin dit jaar werden aangekaart door Susan Fowler. Als voormalig medewerker van Uber deed zij in een blog verslag van intimidatie, discriminatie en vergelding in de periode dat zij voor Uber werkte. Dit leidde op initiatief van Uber zelf tot een onderzoek en uiteindelijk tot het rapport met aanbevelingen dat nu is gepubliceerd.

Aanbevelingen opgevolgd

De allereerste aanbeveling betreft meteen de oprichter van de taxidienst: het heroverwegen en opnieuw toekennen van zijn verantwoordelijkheden binnen het bedrijf. Van oudsher heeft Kalanick allerlei verantwoordelijkheden binnen Uber, maar gezien de gigantische groei ligt het voor de hand dat dit verandert. In reactie daarop kondigde Kalanick zijn verlof voor onbepaalde tijd aan. De afgelopen maanden was er veel negatief nieuws over Uber en werd de positie van Kalanick als CEO minder sterk. Dat hij gefilmd werd terwijl hij een Uber-chauffeur de huid aan het volschelden was, heeft daarbij niet geholpen.

Al voordat de inhoud van het rapport bekend werd, gaf de raad van commissarissen aan dat de aanbevelingen zullen worden opgevolgd. Dat leidde begin deze week tot het opstappen van Kalanick’s rechterhand, Emil Michael. Vorige week werd bekend dat twintig medewerkers van Uber waren ontslagen omdat ze niet in staat werden geacht om mee te gaan in de veranderingen in de cultuur van het bedrijf. Tientallen andere medewerkers werden niet ontslagen, maar moeten wel hun gedrag en werkwijze veranderen.

Vrouwonvriendelijke grap

Uber geeft aan hard te werken aan de veranderingen die nodig zijn om de fouten uit het verleden te voorkomen. Het staat nu vast dat Uber een bedrijfscultuur kent die voor veel verbetering vatbaar is. Met de groei die de onderneming de laatste jaren heeft doorgemaakt en nog steeds doormaakt, zal dat niet in een paar weken gerealiseerd zijn. Het beste voorbeeld daarvan is David Bonderman, een 74-jarige miljardair die commissaris is bij het bedrijf. Hij presteerde het om tijdens een vergadering die bedoeld was om vrouwonvriendelijkheid op de werkvloer aan te pakken een vrouwonvriendelijke grap te maken. Bonderman is daardoor geen commissaris meer bij Uber.

Het rapport van Covington & Burley geeft aanbevelingen op vier thema’s: de top van het bedrijf, vertrouwen, verandering en verantwoording. Het rapport beveelt onder meer aan dat de top van het bedrijf anders wordt ingericht. Dat betekent zoals gezegd dat Kalanick waarschijnlijk verantwoordlijkheden moet gaan delen die van oudsher alleen bij hem lagen. Een andere suggestie is dat de raad van bestuur onafhankelijker wordt. Allerlei interne zaken en processen moeten volgens Covington & Burley beter bijgehouden en vastgelegd worden, maar het is ook noodzakelijk om leidinggevenden en medewerkers beter te trainen en om een diverser personeelsbestand op te bouwen. Het volledige rapport kan hier worden gelezen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.