Consument wacht op nieuwe speler in zelfrijdende markt
Een groot deel van de consumenten heeft meer vertrouwen in een nieuwe speler in de markt van zelfrijdende auto’s dan in bestaande bedrijven die momenteel al werken aan de autonome voertuigen, zoals Uber en Waymo.Ā Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte in Amerika.
Van de ondervraagden zegt 47 procent te vertrouwen op traditionele autofabrikanten die zelfrijdende auto’s op de markt brengen, schrijft Business Insider. DaarentegenĀ zegt 33 procent liever af te gaan op een nieuwe specialist in autonoom vervoer om van autonoom rijden realiteit te maken.
“Een verrassend aantal Amerikaanse consumenten zijn nog steeds op zoek naar een nieuwe speler om deze markt te betreden,” schrijft Deloitte. Slechts 20 procent zegt een bestaand techbedrijf te vertrouwen. Dat betekent slecht nieuws voor een groot techbedrijf als Waymo.
Terughoudend
Bij dit onderzoek moet wel rekening worden gehouden met het feit datĀ consumenten nog geen ervaring hebben met de zelfrijdende auto in het verkeer, wat hun terughoudendheid zou kunnen verklaren. Bovendien kiezen veel bedrijven zoals Waymo er al voor deĀ technologie beschikbaar te stellen aan auto-fabrikanten in plaats van het zelf produceren van auto’s.
Uit het onderzoek blijkt verderĀ dat een meerderheid van de AmerikanenĀ (77 procent) zelden of nooit gebruik maakt van rijdende diensten zoals Uber of Lyft. De diensten zijn met name niet populair in voorstedelijke gebieden waar mensen continu een auto tot hun beschikking willen hebben.
een merkwaardig artikel. eerst staat er dat 47% op traditionele merken vertrouwd en 33% op nieuwe.
een alinea later staat dat slechts 20% op traditionele merken vertrouwd.
en vervolgens dat dat een slecht teken is voor Waymo, terwijl Waymo relatief nieuw is en er verder niet gedefinieerd is hoeveel mensen Waymo vertrouwen.