Zelfrijdende auto steeds belangrijker voor TomTom

Foto ter illustratie. Bron: TomTom

Voor TomTom wordt de markt van autonome voertuigen steeds belangrijker. Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. De automotive-divisie is na de afdeling consumentenproducten de grootste van het in Amsterdam gevestigde bedrijf. De verwachting is dat het aandeel van technische toepassingen voor zelfrijdende auto’s de komende tijd alleen maar groter wordt.

TomTom is vooral bekend van de navigatie-apparatuur. Deze worden echter steeds vaker ingebouwd in de auto zelf. Ook gebruiken veel automobilisten hun eigen smartphone voor navigatie. Daardoor neemt het belang van deze markt af voor het Amsterdamse bedrijf en gaat het zich steeds meer richten op het ontwikkelen van toepassingen voor autonome voertuigen. Dat schrijft (betaalde link) het FD.

Overname

Zelfrijdende auto’s hebben zeer gedetailleerde kaarten nodig om te navigeren. Veel gedetailleerder dan de apparatuur voor consumenten. Ze moeten op centimeter-niveau nauwkeurig zijn. Bovendien moeten ze continu en real-time worden geüpdatet. Daar ziet het technologiebedrijf volop mogelijkheden. Eerder dit jaar deed TomTom ook al een overname op dit gebied, toen het Duitse bedrijf Autonomos werd gekocht.

De beursgenoteerde onderneming behaalde in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 213 miljoen euro. Daarvan werd 98 miljoen behaald in de consumentendivisie, waartoe onder meer de tomtom’s en de horloges behoren. Het is voor het eerst dat de andere divisies meer omzet behaalden dan de consumenten-onderdelen. De automotive-tak behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 41 miljoen euro, een toename van 38 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee is het na de consumentenproducten het grootste onderdeel van het bedrijf.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.