Daimler en Bosch gaan voor volledig autonoom rijden
Met de samenwerking tussen Daimler en Bosch slaan opnieuw een autoproducent en een technologiebedrijf de handen ineen op het gebied van zelfrijdende auto’s. Daimler en Bosch zetten specifiek in op een zo snel mogelijke marktintroductie van volledig autonome, chauffeurloze voertuigen.
Steeds vaker gaan autoproducenten de samenwerking aan met technologiebedrijven, vanuit het idee dat hun gezamenlijke expertise de ambities op het gebied van autonome rijsystemen sneller moet helpen realiseren. BMW werkt bijvoorbeeld samen met Mobileye, en Volvo met Uber. Zo zijn er nog meer automakers die, al dan niet in samenwerking met technologiebedrijven, proberen zo snel mogelijk een zelfrijdende auto op de markt te brengen. Daimler en Bosch denken dat vroeg in het volgende decennium voor elkaar te krijgen. Ook veel andere partijen die op dit vlak bezig zijn, zetten in op marktintroducties rond 2021 of 2022.
Niveau 4 en 5
Daimler en Bosch, allebei Duitse bedrijven, willen samen een productiegereed systeem ontwikkelen en lanceren voor zelfrijdende auto’s op openbare wegen. Daarbij wordt bovendien gestreefd naar de hoogste niveau’s van autonomie: hoog geautomatiseerd (niveau 4) en volledig geautomatiseerd (niveau 5), waarbij alle rijtaken van de bestuurder worden overgenomen. Op dat laatste niveau wordt de bestuurder dan ook overbodig. Daimler werkt er al aan om auto’s op niveau 3 op de markt te brengen, maar met Bosch moeten de hoogste niveau’s ook binnen handbereik komen.
Bosch wordt in staat geacht de software en algoritmes te ontwikkelen die nodig zijn voor zelfrijdende systemen van het hoogste niveau. Een exacte datum voor de marktintroductie noemen de bedrijven in hun bekendmaking niet, maar de wens om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen wordt niet onder stoelen of banken gestoken. De grootste kansen worden gezien in stedelijke gebieden. Daar kan de doorstroming van het verkeer worden verbeterd, evenals de veiligheid.
Auto komt naar jou toe
De technologie moet het onder meer aantrekkelijker maken voor mensen om een auto te delen. En als niemand het voertuig hoeft te besturen, worden de mogelijkheden alleen maar groter. Mensen hoeven bovendien niet meer naar de auto toe; als deze zich volledig autonoom voortbeweegt komt hij naar de plek waar degene die de rit boekt graag wil worden opgehaald. In eerste instantie zal het dan wel om een beperkt deel van de stad in kwestie gaan.