Treinfabrikant investeert in ontwikkelaar zelfrijdende voertuigen

Het Franse spoorbedrijf Alstom investeert 14 miljoen euro in EasyMile, een bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van elektrische, zelfrijdende shuttlebusjes. EasyMile heeft bijvoorbeeld het zelfrijdende busje geleverd dat vorig jaar enkele weken door Appelscha heeft gereden. Door de investering heeft Alstom nu een minderheidsbelang in de start-up.

EasyMile laat weten met de investering van Alstom verder te kunnen groeien en het Research & Development-programma verder uit te gaan rollen. EasyMile kan bovendien gebruikmaken van het wereldwijde netwerk van Alstom. De twee bedrijven hebben ook afgesproken voortaan samen te werken om geïntegreerde oplossingen te verzinnen voor stedelijk vervoer.

Last mile

EasyMile is gespecialiseerd in het bouwen van software voor zelfrijdende voertuigen en oplossingen voor smart mobility. In die hoedanigheid heeft het bedrijf sinds april 2015 al in meer dan 50 locaties in 14 landen in Azië, Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten deze voertuigen mogen leveren. Het gaat dan met name om busjes zonder chauffeur voor het afleggen van de ‘last mile’. De busjes rijden momenteel louter nog maar in vooraf bepaalde gebieden of afgebakende domeinen. In deze busjes is ruimte voor 12 passagiers.

Alstom ontwikkelt en verkoopt systemen, onderdelen en diensten voor de spoorsector, waaronder treinen, trams en metro’s. “In het kader van de strategie voor 2020, heeft Alstom besloten om aanvullende takken te onderzoeken, vooral richting digitalisering”, aldus Bruo Marguet, hoofd Strategie bij Alstom. “Deze investering helpt Alstom om zijn kennis van zelfrijdende voertuigen uit te breiden en door te gaan met ontwikkelingen op het gebied van smart mobility.” Alstom zegt zeker te zijn van het succes van de EZ10, omdat dit voertuig al in verschillende klimaten en omstandigheden is getest.

Appelscha

Twee EZ10-busjes reden vanaf vorig jaar augustus door het Friese Appelscha, waarbij ook passagiers gebruik konden maken van dit voertuig. De gemeente denkt dat deze nieuwe vorm van vervoer zou kunnen zorgen voor betere bereikbaarheid en leefbaarheid van krimpregio’s en de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen deelden deze visie. Overigens werd de proef destijds na enkele dagen tijdelijk stilgezet, omdat het volgens de provincie Friesland zou zorgen voor een gevaarlijke situatie omdat de fietsers geen ruimte meer hadden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.