Tesla stopt met gebruik van de term volledig zelfrijdend

Tesla gaat de term ‘volledig zelfrijdend’ schrappen. De autofabrikant wil niet langer spreken over volledig autonome voertuigen. Het kan bij gebruikers de indruk wekken dat ze achter het stuur niet langer verantwoordelijk zijn voor hun voertuig, terwijl dit wettelijk gezien wel het geval is.

Achter de schermen blijft de fabrikant wel investeren in het ontwikkelen van rijtaakondersteunende systemen. De naam volledig zelfrijdend (full self driving capability) wordt vervangen door de term Geavanceerde Autopilot. Autofabrikanten die al spreken over zelfrijdende auto’s, begeven zich op dit moment op glad ijs. Wettelijk gezien zitten er namelijk nogal wat haken en ogen aan het gebruik van deze term. De website¬†Businessinsider kwam erachter dat Tesla de terminologie uit de brochure heeft gehaald.

Prijs

Het zelfrijdende systeem is overigens nog steeds wel verkrijgbaar, maar onder een andere naam. De prijs is onveranderd gebleven. De geavanceerde autopilot kost bijna 5500 euro, met het activeren van de software bijna 6500 euro. Tesla-rijders die ervoor kiezen het systeem later te laten installeren, betalen zelfs nog een extra bedrag. Aan de optie is overigens wel de disclaimer toegevoegd dat bestuurders altijd verantwoordelijk blijven voor het besturen van de auto.

De geavanceerde autopilot bestaat uit een viertal camera’s en meer dan tien speciale ultrasone sensoren. De mogelijkheden zijn vergaand, maar nog lang niet autonoom. De snelheid kan onder andere automatisch worden aangepast en er kan bijvoorbeeld een rijstrook worden aangehouden. Desalniettemin is Tesla op dit moment een van de voorlopers op het gebied van deze technologie.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.