Vision Urbanetic, Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lanceert nieuw autonoom mobiliteitsconcept

Een elektrisch zelfrijdend voertuig dat zowel voor vervoer van personen als van goederen gebruikt kan worden én kan anticiperen op vraag en aanbod. Dat is de Vision Urbanetic. Mercedes-Benz Vans presenteerde het conceptmodel maandag in Kopenhagen. Het vervoersmiddel biedt een oplossing voor de uitdagingen in de stad van de toekomst, voorziet de Duitse voertuigfabrikant.

De basis van de Vision Urbanetic is een chassis. Hier bovenop past zowel een personenvervoer-module als een vrachtmodule. “Het is overdag een comfortabel vervoersmiddel, en ’s nachts een efficiënt transportmiddel”, zei Volker Mornhinweg, hoofd van de Vans-divisie van Mercedes bij de presentatie. Transport en vervoer scheiden, met als basis één voertuig, zorgt voor optimaal gebruik van weg en wagenpark, is zijn idee. Hij spreekt van een “ground breaking approach”.

Tekst gaat verder onder de video.

De uitwisselbare modules kunnen zowel automatisch als handmatig worden verwisseld. Dit proces neemt niet meer dan een paar minuten in beslag. De modules hoeven niet naast elkaar te staan; de Vision Urbanetic kan zonder carrosserie rijden en kan modules oppikken en afzetten waar nodig. Hij is 24 uur per dag inzetbaar, met uitzondering van de tijd die nodig is voor onderhoud en het opladen van de batterijen.

Pakketensysteem

De personenvervoer-module biedt plaats aan maximaal twaalf passagiers. Er zijn acht zitplaatsen en vier staanplaatsen. De vrachtmodule, met een laadvolume voor tien EPAL-pallets, heeft een variabele laadvloer. Indien nodig kan die in twee verdiepingen gesplitst worden. De module kan uitgerust worden met een geautomatiseerd pakkettensysteem. Dat maakt de Vision Urbanetic inzetbaar voor het halen en afgeven van bestellingen bij klanten. De totale voertuiglengte is 5,14 meter.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vision Urbanetic Mercedes-Benz. FOTO Zelfrijdend Vervoer

De Vision Urbanetic is verbonden aan een slim fleetmanagementsysteem. Dat analyseert continu vraag en aanbod naar vervoer en transport en speelt er op in. Het systeem is bovendien in staat om zelf te leren. Dat helpt wagenparkbeheerders bij het flexibel en doelmatig inzetten van hun voertuigen, stelt Mercedes-Benz.

Oplossing

Zodoende biedt hij volgens de Duitse fabrikant een oplossing voor de uitdagingen van de stad van de toekomst. De Vision Urbanetic dringt niet alleen het aantal voertuigen op de weg terug, hij maakt tegelijk vervoer van goederen en personen sneller, gemakkelijker én schoner. “Het gaat de kwaliteit van leven van stadsbewoners verbeteren”, zei Mornhinweg hoopvol. 

Overigens zien we het voertuig “niet vandaag of morgen” al op de weg, erkende hij. Maar het laat volgens hem goed zien welke kennis Mercedes-Benz in huis heeft.

Later deze week volgt op Zelfrijdend Vervoer een uitgebreid verslag van de presentatie.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.