Autonome vloot van Bosch en Daimler in Californië

Daimler en Bosch starten autonome shuttledienst in Californië

Bosch en Daimler willen halverwege 2019 een autonoom rijdende testvloot introduceren in de Amerikaanse staat Californië. Op een aantal routes kunnen klanten gebruikmaken van een zelfrijdende shuttledienst. De twee bedrijven willen hiermee uitzoeken hoe autonome auto’s kunnen worden geïntegreerd in een multimodaal vervoersnetwerk. 

Voor de twee partijen zijn autonome auto’s namelijk ook erg geschikt voor het verbeteren van de verkeersstromen in de stad en voor de mobiliteit van reizigers. Mensen die niet mogen of kunnen rijden, blijven door deze voertuigen toch mobiel en het maakt ook het delen van auto’s aantrekkelijker. Verder kunnen gebruikers van een dergelijk voertuig hun tijd beter benutten, omdat het voertuig naar de reiziger komt in plaats van andersom.

Shuttleservice

Met dit proefproject willen Daimler en Bosch bekijken hoe mobiliteitsdiensten als carsharing, taxidiensten en multimodale platforms in de nabije toekomst op een intelligente manier verbonden kunnen worden met elkaar. Dit is nodig omdat veel steden geconfronteerd worden met een OV-systeem dat onder druk staat. Zelfrijdende auto’s kunnen volgens de twee partijen een oplossing verzorgen voor dit probleem.

De test met deze shuttledienst wordt uitgevoerd in een afgebakend deel van de stad, waar reizigers gemakkelijk een autonome deelauto of taxi kunnen bestellen. Daimler stelt voor dit project de voertuigen en testfaciliteiten beschikbaar en bouwt de ontwikkelde systemen in de auto’s. Bosch draagt de verantwoordelijkheid voor de benodigde componenten, zoals sensoren en besturingseenheden. Technologiebedrijf Nvidia levert het kunstmatige intelligentieplatform.

Veiligheid

Al ruim een jaar werken Bosch en Daimler samen aan de ontwikkeling van autonoom rijden. Dit doen zij zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten. De samenwerking maakt het mogelijk dat de twee bedrijven van elkaars expertise gebruikmaken. “Je kunt het ontwikkelen van autonoom rijdende voertuigen vergelijken met een tienkamp”, stelt Stephan Hönle, senior vice-president Business Unit Automated Driving bij Robert Bosch GmbH.

“Het is niet genoeg om uit te blinken op één of twee gebieden. We moeten alle disciplines beheersen. Alleen dan zullen we erin slagen om op een veilige manier autonome mobiliteit op autowegen en in de stad te introduceren.” Ook voor Daimler is veiligheid van essentieel belang. “Het allerbelangrijkste is dat we een veilig, betrouwbaar en volwassen systeem introduceren”, aldus Michael Hafner, topman bij Daimler AG. “Veiligheid heeft de hoogste prioriteit en is een cruciaal thema in alle ontwikkelingsfasen.”

Testen

Voordat de voertuigen de markt op worden gebracht, experimenten Bosch en Daimler met hun systemen in testlaboratoria en op testlocaties in Duitsland. Bovendien kan gebruik worden gemaakt van ervaringen die nu al worden opgedaan op de openbare weg. Mercedes Benz heeft toestemming om sinds 2014 zelfrijdende voertuigen te testen in de omgeving van Sunnyvale in Californië en mag dat sinds twee jaar ook in de Duitse regio Sindelfingen/Böblingen. Bosch was in 2013 de eerste leverancier van auto-onderdelen die autonoom rijdende voertuigen in Duitsland en de Verenigde Staten op de openbare weg mocht testen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.