Een vrachtwagen van DB Schenker

DB Schenker start pilot met zelfrijdende truck

Vervoersbedrijf DB Schenker start dit najaar in Zweden een pilot met een zelfrijdende vrachtwagen. Tegelijkertijd werd bekend dat ook Volvo-dochter UD Trucks werkt aan een autonoom voertuig.

DB Schenker gaat samenwerken met een Zweedse ontwikkelaar van zelfrijdende voertuigen, namelijk Einride. Dit bedrijf heeft de zogeheten T-Pod ontwikkeld. Dit voertuig kan grotendeels autonoom rijden en beschikt niet over pedalen of een stuur. Sterker nog, de truck heeft niet eens een cabine. Het is dus feitelijk gewoon een laadruim op wielen, dat zonodig van een afstandje kan worden bestuurd.

T-Pod

Het voertuig is zeven meter lang en er is ruimte voor vijftien pallets. Als de truck geladen is, weegt hij zo’n twintig ton. Er is geen verbrandingsmotor aanwezig, omdat hij volledig op stroom rijdt. Als alle benodigde vergunningen zijn ontvangen, gaat de T-Pod vanaf de herfst rijden op de openbare weg tussen twee vestigingen van DB Schenker in het Scandinavische land. Wanneer de pilot succesvol is, is uitbreiding naar andere landen een serieuze optie.

Voor Einride is het niet het enige project. Eerder werd al bekend dat de Duitse supermarktketen Lidl een soortgelijk testproject op wil starten, eveneens in Zweden. Daarbij maken de Duitsers ook gebruik van de T-Pod. Actieradius van deze truck is tweehonderd kilometer.

UD Trucks

Ook elders worden stappen gezet om wegtransport zonder chauffeur mogelijk te maken. De Japanse Volvo-dochter UD Trucks wil op korte termijn een autonome vrachtwagen introduceren in het Aziatische land en hoopt binnen een jaar een eerste pilot te starten, aldus persbureau Bloomberg.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.