Fisker werkt aan autonome pendelbus; introductie in 2018

Autofabrikant Fisker bouwt in samenwerking met de Chinese Hakim Unique Group een zelfrijdende elektrische pendelbus. Het futuristische voertuig zal in Hangzhou als eerste gelanceerd worden. Volgend jaar oktober moet het voertuig ook in Groot-Brittannië gaan rondrijden. 

De Fisker Orbit, die volgens de makers vanbinnen meer op een hotellobby dan op een voertuig lijkt, is vooral bedoeld om passagiers in slimme steden van A naar B te brengen. De fabrikant ziet grote kansen voor gebruik in onder meer stadscentra, op universiteits- en bedrijfsterreinen en op vliegvelden.

De shuttle wordt gebouwd in samenwerking met het Chinese technologieconcern Hakim Unique Group. In Hangzhou, de thuisbasis van het bedrijf, zal de pendelbus als eerste worden geïntroduceerd. In een interview met het Britse autoblad Autocar vertelt Fisker dat er al volop interesse van universiteiten is om het voertuig op de campus te laten rondrijden. Volgens het bedrijf zijn kleine elektrische shuttles zoals de Orbit perfect geschikt voor dit soort omstandigheden.

Ontwikkeling van elektrische coupé

Fisker werkt op dit moment niet alleen aan een zelfrijdende pendelbus, maar ook aan de Emotion, een elektrische coupé met een actieradius van 400 mijl. Dit model moet in 2019 gepresenteerd worden. De Deense auto-ontwerper Henrik Fisker ontwierp afgelopen jaren onder meer de BMW Z8 en de Aston Martin DB9. In 2005 besloot hij zijn eigen automerk op te richten. Een van de auto’s die de fabrikant bouwde, was de Fisker Karma.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.