Fabrikanten investeren volop in autonoom rijdende trekkers

Bij zelfrijdende voertuigen ligt de nadruk vaak op auto’s en bussen, maar er bestaan inmiddels ook trekkers die autonoom vooruit kunnen. Dat is veel gemakkelijker en het scheelt zeeën van tijd; de tractor hoeft immers niet meer bestuurd te worden. Op de grootste internationale beurs voor landbouwmachines en -werktuigen, de Agritechnica in Hannover, werden vorige week een aantal gepresenteerd. Het blad Nieuwe Oogst zette ze op een rijtje.

Een van de merken die al ver is met het ontwikkelen van autonome trekkers is Case IH. Al in 2015 presenteerde de Amerikaanse fabrikant een eerste versie. De trekker houdt rekening met de breedte van het werktuig en kiest zelf welke route het best gekozen kan worden. Dit doet het voertuig op basis van het terrein, eventuele obstakels en andere machines. Het model maakt gebruikt van radartechniek, camera’s, gps en lidar, een technologie die de afstand tot een object of een oppervlak bepaalt door toepassing van laserpulsen.

Machines communiceren met elkaar

De voertuigen zijn onder meer steeds vaker uitgerust met klasse III van het Isobus-systeem. Daardoor kunnen machines met elkaar communiceren, wat met het oog op de veiligheid een must is. Ook kan een werktuig met deze techniek bepaalde functies van de trekker aansturen.

Uit Canada is de DOT afkomstig, een autonoom rijdend voertuig, met aan boord een 163 pk sterke motor. Dit is overigens geen elektromotor, maar nog gewoon een ouderwetse dieselmotor. De DOT kan zichzelf aan een zaaimachine koppelen, zonder dat daar menselijke handen voor nodig zijn. Ook het Amerikaanse New Holland, lanceerde een autonome trekker en werkt aan het doorontwikkelen van de techniek.

Volop voordelen

Niet alleen in Noord-Amerika, maar ook in Azië zien producenten grote voordelen in het ontwikkelen van modellen die geen bestuurder meer nodig hebben. Onder meer in Japan wordt volop gewerkt aan zelfrijdende trekkers. Fabrikant Kubota liet op de beurs in Duitsland de SL 60A zien. Dit is een autonoom rijdende trekker met een vermogen van 60 pk. Het koppelen gaat bij dit model nog wel handmatig. De Japanse producent heeft er inmiddels zestig geproduceerd en wil de techniek ook in zwaardere trekkers gaan toepassen.

Lees ook: Video: Volvo ontwikkelt zelfrijdende vuilniswagen

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.