Een zelfrijdende auto van Cadillac. Foto: GM Pressroom

General Motors: aansprakelijkheid zelfrijdende auto ligt bij ons

General Motors Staff Researcher Dr. Jeremy Salinger road tests a Cadillac semi-autonomous driving technology it calls ÒSuper CruiseÓ that is capable of fully automatic steering, braking and lane-centering in highway driving under certain optimal conditions Friday, March 23, 2012 in Milford, Michigan. Super Cruise is designed to ease the driverÕs workload on the freeway, in both bumper-to-bumper traffic and on long road trips by relying on a fusion of radar, ultrasonic sensors, cameras and GPS map data. The system could be ready for production vehicles by mid-decade. (Photo by John F. Martin for Cadillac)

GM neemt de juridische verantwoordelijkheid van zijn zelfrijdende auto’s op zich. Dat heeft de Amerikaanse voertuigfabrikant onlangs gezegd. Dit betekent dat de producent aansprakelijk is als er een ongeluk gebeurt op het moment dat het zelfrijdende systeem de controle van de auto in handen heeft. De autobezitter of de inzittenden blijven hiervan gevrijwaard.

General Motors is een van de grootste autoproducenten ter wereld. Het bedrijf gelooft dat zelfrijdende voertuigen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de mobiliteit. Om weerstand van autorijders gedeeltelijk weg te nemen, nemen de Amerikanen de verantwoordelijkheid op zich bij voertuigen die grotendeels zelfrijdend zijn. Het gaat dan om auto’s van level 3, 4 of 5. In deze laatste categorie is sprake van honderd procent autonome voertuigen.

Geen pedalen en stuur

“Als de bestuurder niet bestuurt, dan is hij niet verantwoordelijk. De auto rijdt tenslotte zelf”, legt Warwick Stirling uit. Hij is Hoofd Ontwikkeling bij General Motors. Zeker bij zelfrijdende auto’s van level 4 of 5 is de bestuurder niet meer verantwoordelijk. In dergelijke voertuigen zijn namelijk geen pedalen en stuur aanwezig.

GM neemt overigens niet de volledige verantwoordelijkheid op zich. Stirling vindt dat bijvoorbeeld ook eventuele vlooteigenaren en onderdelenfabrikanten deels aansprakelijk kunnen zijn.

Lees ook: Duitse commissie ontwikkelt voor het eerst richtlijnen voor zelfrijdend vervoer

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.