Tesla botst intern over te hoge beloftes voor zelfrijdende auto

Tesla-topman Elon Musk kondigde vorig jaar aan dat de nieuwe Tesla een hardware-upgrade bezit waardoor de auto volledig zelfrijdend wordt. De autowereld reageerde verheugd, maar binnen zijn bedrijf zorgde dit voor onrust en strijd. Al twee directeuren van het programma voor zelfrijdende auto’s zijn opgestapt, omdat ze het over veiligheidskwesties en deadlines niet eens zijn met de topman.

Ook verscheidene ingenieurs zijn niet blij met de uitspraak van de hoogste baas bij Tesla. Op het moment dat Musk die uitspraak deed, hadden de ingenieurs namelijk nog helemaal geen product beschikbaar dat veilig kon functioneren zonder dat een menselijke chauffeur zou moeten ingrijpen.

Verkeersveiligheid

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal meldt dat een ingenieur in een interne memo spreekt van ‘roekeloze besluiten die mogelijk de levens van klanten in de waagschaal leggen’. Zeker tien ingenieurs zouden ondertussen al het bedrijf hebben verlaten, omdat ze het oneens zijn met het tempo dat Musk aanhoudt voor zijn zelfrijdende programma. Hij zou te hoge beloftes doen aan de buitenwereld.

Momenteel zetten alle autofabrikanten nog in op auto’s die deels zelfrijdend zijn, maar waarbij een menselijke chauffeur altijd dient op te letten. In geval van nood kan hij ingrijpen. Door de suggestie te wekken dat een voertuig volledig zelfrijdend is, worden passagiers naar waarschijnlijkheid minder oplettend. In zo’n geval moet de Autopilot in een zelfrijdend voertuig waterdicht kunnen functioneren, maar volgens ingenieurs bij het bedrijf is daar nog geen sprake van.

Verloop personeel

Tesla ontkent in een reactie dat het vertrek van de medewerkers veroorzaakt is door onenigheid over niet te behalen deadlines en twijfels over de verkeersveiligheid. Volgens het bedrijf is in de autonome sector veel verloop, omdat technologiebedrijven, traditionele autofabrikanten en start-ups heftig met elkaar concurreren. In 2016 en 2017 heeft Tesla zelf al negentig nieuwe medewerkers aangetrokken om zich bezig te houden met dit thema.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.