Forse kostenbesparing te bereiken door pilootloos vliegen
Nu al kunnen vliegtuigen op de automatische piloot lange afstanden afleggen, maar voor het opstijgen en landen is momenteel nog een gezagvoerder in de cockpit nodig. Op korte termijn is het echter mogelijk dat deze persoon compleet wordt vervangen door een computer, zo blijkt uit een onderzoek van de Zwitserse bank UBS. Daarmee kan wel 35 miljard euro per jaar bespaard worden.
Volgens de Financial Times is Boeing zelfs al bezig met het ontwikkelen van een passagiersvliegtuig, waarbij geen piloot meer nodig is. Daarin is de vliegtuigfabrikant al dusdanig ver dat er volgend jaar de eerste testen verwacht kunnen worden. Boeing denkt dat het nu het juiste moment is omdat de zelfvliegende drones flink in prijs zijn gedaald en geen 1000 Amerikaanse dollars meer kosten.
Kunstmatige intelligentie
Het Financieel Dagblad laat weten dat Boeing een systeem wil testen dat functioneert met kunstmatige intelligentie. Het systeem zou dus dezelfde beslissingen nemen als een ervaren piloot. Tegelijkertijd probeert het bedrijf het geautomatiseerd vliegen veiliger te maken, omdat menselijk ingrijpen in het geval van problemen vaker negatief uitpakt dan positief. Daarbij plaats Joris Melkert van de TU Delft wel de kanttekening dat niet bijgehouden wordt hoe vaak piloten echt gevaarlijke situaties oplossen.
Het onderzoek van UBS wijst verder uit dat niet techniek, maar de perceptie van de reizigers de grootste hindernis vormt voor deze innovatie. Meer dan de helft van alle passagiers zegt nu nog geen vertrouwen te hebben in een pilootloos vliegtuig. Met name in West-Europa zijn mensen sceptisch. De bank adviseert de luchtvaartsector daarom om langzaam te beginnen, bijvoorbeeld eerst in het goederenvervoer. Daarna kan worden gestart met slechts één piloot, die alleen ingrijpt wanneer er iets fout gaat. Zo kunnen reizigers hieraan wennen.