Nieuwe Hyundai heeft veel autonome functies

Hyundai heeft zijn nieuwe i30 N gepresenteerd. De auto heeft diverse opties op het gebied van autonoom rijden. Zo kan het voertuig zelfstandig in een rijbaan blijven, remmen in noodgevallen en de bestuurder waarschuwen bij tekenen van vermoeidheid. Het voertuig biedt ook smartphone-connectie via Apple CarPlay en Android Auto.

De Hyundai i30 N is ontwikkeld in het test- en ontwikkelingscentrum in de Zuid-Koreaanse plaats Namyang en is klaargestoomd op het Duitse racecircuit Nürburgring. Daar is namelijk het Europese testcentrum van Hyundai gevestigd.

Autonome onderdelen

Het nieuwe voertuig beschikt over diverse autonome onderdelen. Zo is er Autonomous Emergency Braking. Deze functie maakt gebruik van camerasensoren en opereert in verschillende fases. Het systeem waarschuwt de bestuurder allereerst met een visueel en akoestisch signaal.

Daarna volgt indien nodig een subtiele rem-ingreep. Indien noodzakelijk remt het systeem de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. De optionele voetgangersherkenning gebruikt een frontradar en voorkomt of matigt de gevolgen van een aanrijding van een voetganger.

Driver Attention Alert

Ook beschikt de Hyundai over Driver Attention Alert. Dit zorgt ervoor dat de auto de bestuurder kan waarschuwen wanneer hij tekenen van vermoeidheid vertoont, om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.

Lane Keeping Assist System

De Lane Keeping Assist System waarschuwt de bestuurder met een visueel en akoestisch signaal als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. Het systeem is actief bij snelheden boven de zestig kilometer per uur en grijpt indien nodig zelf in met een subtiele stuurcorrectie.

Speed Limit Information Function

Daarnaast is er de Speed Limit Information Function. Deze functionaliteit herkent snelheidsborden. Tevens kan hierdoor de auto op zowel het navigatiescherm als op het TFT-scherm in het instrumentencluster de geldende snelheidslimiet weergeven.

High Beam Assist

De High Beam Assist schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. De auto kan hierdoor naderende voertuigen en voertuigen die voor de Hyundai i30 N in dezelfde rijstrook rijden, detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.

Connectiviteit

Het nieuwe voertuig biedt smartphone-connectie via Apple CarPlay en Android Auto. Hiermee kunnen gebruikers de verschillende functies van de smartphone op het gebied van telefonie, muziek en navigatie veilig bedienen via de touchscreen van de auto.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.