Californië wil term ‘autopilot’ voor semi-zelfrijdende functie verbieden

Het Department of Motor Vehicles in Californië wil dat er een verbod komt op het gebruik van de woorden ‘autopilot’, ‘autonoom’ en ‘zelfrijdend’ voor functies die slechts deels zelfrijdend zijn. Het DMV is een Amerikaanse overheidsorganisatie die zich bezighoudt met de administratie van rijbevoegdheid, het afgeven van rijbewijzen en autoregistratie. Deze termen zorgen namelijk voor een vals gevoel van veiligheid, zo meent het DMV. In feite moet de chauffeur namelijk nog steeds zelf opletten.

Dit is een reactie op de ontstane controverse nadat er enige tijd geleden een dodelijk ongeval plaatsvond met een Tesla waarbij de autopilot was ingesteld. Tesla zelf heeft vanaf het begin gesteld dat chauffeurs altijd hun aandacht op de weg moeten houden, omdat er nog sprake is van een testfase. De techniek is dus nog niet waterdicht.

Kritiek

Er komt echter veel kritiek vanuit verschillende partijen, omdat de woorden ‘autopilot’, ‘autonoom’ en ‘zelfrijdend’ de suggestie wekken dat de chauffeur helemaal niets meer hoeft te doen. De autopilot van Tesla kan van rijbaan wisselen, remmen, gas geven, sturen en obstakels ontwijken, maar uiteindelijk is de chauffeur nog steeds eindverantwoordelijk en hij moet dus ook altijd blijven opletten.

Tesla wordt er zelfs van beschuldigd de techniek al te snel beschikbaar te hebben gemaakt voor het grote publiek. De autobouwer zegt vooraf goed duidelijk te maken wat de beperkingen zijn van de autopilot-functie. “De autopilot-functie maakt rijden veiliger en minder stressvol en we hebben altijd benadrukt dat de autopilot een auto net zo min zelfrijdend maakt als de autopilot in een vliegtuig een vliegtuig zelf laat vliegen.”

Wetgeving

Tegelijkertijd wil de staat Californië ook juist zelfrijdende auto’s meer vrijheid geven. Persbureau Reuters meldt dat de staat nieuwe wetgeving wil aannemen, waardoor het in sommige gevallen niet langer nodig is om een oplettende bijrijder te laten meerijden. Daarvoor is het wel nodig dat er sprake is van communicatie in twee richtingen, dus zowel van het voertuig naar de passagiers als andersom.

Californië heeft nu strenge wetten voor zelfrijdende auto’s, waaronder dat er in elke zelfrijdende auto in ieder geval een persoon met een geldig rijbewijs aanwezig moet zijn en ook een stuur en pedalen. De Amerikaanse federale overheid beraadt zich nog op wetgeving waarin een balans wordt gevonden tussen innovatie en veiligheid op de weg. In september presenteerde president Obama wel al een plan met 15 punten waarmee een geleidelijke inzet van autonome voertuigen gerealiseerd zou kunnen worden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.